• Svar på tråden Vart hittar man trolltrassel?
  • Snufflan

Är det inte trollhassel du menar, men jo det kan du köpa hos en florist.

• allehanda

Börja med att fråga efter ormhassel då det är det på bilden. Den som säger något annat ljuger.

• passionsblomman

Jo du köper den hos floristen.
    Allehanda har helt rätt om namnet, men förvirringen mellan ormhassel och trollhassel är tämligen utbredd även i floristbranschen, så i många butiker säljs de under fel namn.
    Eftersom det är till en brudbukett är risken liten att någon tror du menar den andra sorten.

• grönklänningmedsvartspets

jag är florist och har kommit i kontakt med flera olika.. så för att beskriva skillnaden enklast ( som det står i våra beställningspapper från holland i alla fall):

trollhassel är nästan korkskruvslockigt
    ormhassel är mer som på bilden av buketten dvs lite mer tvinnat än "lockigt"

sen finns det ytterligare en variant som liknar lite grann:

tårpil.
    detta är en lite tjockare lite skruvad gren i mitten som det med jämna mellanrum sticker ut små vågiga kvistar från.. den är också ljusare nästan lite guldig i färgen till skillnad från hasseln som är mörkbrun.

hoppas det hjälpte och att våra hollandslistor nu har rätt i frågan;)

• allehanda
    grönklänningmedsvartspets skrev 2009-08-01 16:37:06 följande:
    jag är florist och har kommit i kontakt med flera olika.. så för att beskriva skillnaden enklast ( som det står i våra beställningspapper från holland i alla fall):trollhassel är nästan korkskruvslockigtormhassel är mer som på bilden av buketten dvs lite mer tvinnat än "lockigt"sen finns det ytterligare en variant som liknar lite grann:tårpil.detta är en lite tjockare lite skruvad gren i mitten som det med jämna mellanrum sticker ut små vågiga kvistar från.. den är också ljusare nästan lite guldig i färgen till skillnad från hasseln som är mörkbrun.hoppas det hjälpte och att våra hollandslistor nu har rätt i frågan;)
    FEL!!!!
    Trollhassel har ett hänge som ser ut som en häxkvast och RAKA grenar detta går att kolla hos vilken handelsträdgård i Sverige som helst. Jag har jobbat med växtkännedom i ett antal år och fattar inte varför den här myten hänger kvar när det är så uppenbart fel.
  • allehanda

Här kommer namnen på orm och troll
    Ormhassel corylus avellana 'Contarta'
    Trollhassel (som inte ens är en hassel) hamamelis intermedia
    googla så ser ni skillnaden direkt

då ska jag gå o tala om för trädgårdsföreingen i Linköping att de har fel, eftersom det sitter en såndär liten skylt vid en buske med riktigt "krulliga" grenar som det står trollhassel på:) Jag menar inte att låta sarkastisk utan är helt ärlig att det är bra att du säger detta eftersom det är sån förvirring, uppenbarligen för att florister inte får det rätt heller efter flera års utbildning. Men vafan man tycker ju att holland(aalsmeer där många butiker beställer sina blommor från) i alla fall borde ha koll.. men uppenbarligen inte ser jag ju när jag googlar.

tackar

allehanda skrev 2009-08-01 17:46:03 följande:
    FEL!!!!Trollhassel har ett hänge som ser ut som en häxkvast och RAKA grenar detta går att kolla hos vilken handelsträdgård i Sverige som helst. Jag har jobbat med växtkännedom i ett antal år och fattar inte varför den här myten hänger kvar när det är så uppenbart fel.
  • allehanda

Grejen är att ni beställer blommorna från stora blomstergrossister som handlar med blommor, normalt inte med trädgårdsväxter.
    Och Linköping som fått pris som bästa parkstad i Sverige, nu blev jag lite besviken, synd att jag inte hann inom trädgårdsföreningen när jag var i Linköping på SM i simning för en månad sen.

allehanda skrev 2009-08-02 12:03:42 följande:
    Grejen är att ni beställer blommorna från stora blomstergrossister som handlar med blommor, normalt inte med trädgårdsväxter. Och Linköping som fått pris som bästa parkstad i Sverige, nu blev jag lite besviken, synd att jag inte hann inom trädgårdsföreningen när jag var i Linköping på SM i simning för en månad sen.
    mycket sant, desto större desto mer fel kan det väl bli:P

du hade nog haft svårt att hitta den stackars busken/trädet.. det står lite i skymundan, men ska verkligen säga till dem nästa gång jag kommer ihåg:) gu va skönt att äntligen vara 110% säker på vad som är vad:)
Svar på tråden Vart hittar man trolltrassel?