• gumzan

Säsong för vilka blommor när?

Man kan ju spara en slant sägs det om man väljer en "säsongsbetonad" bukett. Men vilka blommor är billigast när?
    Finns det någon bra sida att sitta o klura på?
    Jag kommer gifta mig slutet av maj början/mitten juni det är inte riktigt spikat.

Tack tack för alla svar.

• Svar på tråden Säsong för vilka blommor när?
  • passionsblomman

Alltså, det går inte att rabbla alla sorter på det sättet. Dessutom finns det väldigt mycket som har säsong jämt så att säga. Där är rosor ett exempel.

Däremot kan man ta och snappa upp vilka blommor som INTE är i säsong när man gifter sig och undvika dem. Som Pioner i november exempelvis.

I maj/juni är det högsäsong för alla sommarblommor i snittvärlden, så Pioner, prästkragar och allt annat somrigt är bra då.
    När du diskuterar stil och känsla på din bukett ska du säga till floristen att du gärna prioriterar det som är bra för dagen och inte är överpetig med exakta sorter. DÅ kan det bli väsentlig prisskillnad, då det inte behöver specialbokas vissa blommor.

• grönklänningmedsvartspets

Det finns ju några typexempel som inte finns att få tag i vissa årstider.. som tulpaner mitt i sommaren eller som det står ovan pioner i november..men går de att få tag på utan större problem så finns är det faktiskt itne så stor skillnad på styckpris. en ros brukar ligga runt 25-30 kr/st (om det inte är de absolut största alla-hjärtans-dag-ros)och chrysantemum ligger på runt 15-17kr kvisten(typ 7 blommor på varje kvist) sen kan man ju lyxa till det med orchidéer och annat lyxigt men det verkar som om du vill hålla det lite enklare:)

om man ska hålla bukettens pris nere så ska man först av allt välja en handbunden bukett(vilket jag personligen tycker är finast) och inte en som sitter i en hållare med plasthandtag. småblommiga sommarblommor är oftast billigast. Som chrysantemum te.x som finns i nästan alla färger utom blå året om och de är de billigaste man kan få tag på. Rätt placerade i en bukett är de jättefina. Dock kan man vara allergisk mot chrysantemum om man har astma eller liknande, så kolla det.

Jag gjorde en sista minuten brudbukett förra lördagen (jobbar extra i en blombutik i Linköping) och det var en handbunden, rund ganska kompakt bukett. Den+ corsage till brudgummen kostade 500 kr och var riktigt fin. Den hade babyrosa rosor, ljust lila minicallor och mörkt lila "lökbollar" som vi kallar dem(ser ut som blommorna på gräslök typ.) Så en manchett på det av grönt och stjälkarna var lindade med babyrosa band. Eftersom det inte är så mycket mer än en lite mer kompakt presentbukett rent teknikmässigt kostar denna typ inte så mycket:)

lycka till!

Svar på tråden Säsong för vilka blommor när?