• Snorf

Byte till Svärmors flicknamn

Hur gör man,

Vi vill ha ha min svärmors flicknamn som efternamn

Men har åxå hört från ett håll att man måste skicka in ansökan på min sambo först så att han byter innan bröllopet, stämmer det?
    Och hur lång tid måste han ha det innan vi får gifta oss?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Byte till Svärmors flicknamn
  • RebeckaEhlin

Ja det stämmer...

hur lång tid det tar beror på om det är ett knutet efternamn till "någon". Alltså om det tillhör någon släkt och man måste bli "godkänd".

• trebarnsmamma

Vi har gjort så....
    Först bytte min blivande till sin mammas fflicknamn, även våra barn har bytt nu innan.
    Jag kommer att byta i samband med bröllopet, på så vis blir det kostnadsfritt!

• Snorf
    RebeckaEhlin skrev 2009-07-31 08:39:18 följande:
    Ja det stämmer...hur lång tid det tar beror på om det är ett knutet efternamn till "någon". Alltså om det tillhör någon släkt och man måste bli "godkänd".
    Ja, min sambos mamm har ju kvar efternamnet så då måste det ju funka
  • Snorf
    trebarnsmamma skrev 2009-07-31 08:43:48 följande:
    Vi har gjort så....Först bytte min blivande till sin mammas fflicknamn, även våra barn har bytt nu innan.Jag kommer att byta i samband med bröllopet, på så vis blir det kostnadsfritt!
    Ok, kostar det annars och byta för barnet i samband med vigseln, eller e det bara enklast att sonen byter samtidigt som pappan?
  • Spratte

Vi ska också ta min svärmors flicknamn. Min sambo har bytt namn innan bröllopet för att jag också ska kunna ta det namnet. Man har alltid rätt att ta sin mammas flicknamn, man måste INTE bli godkänd! Ett undantag bara; om man bytt namn tidigare... Det är dessutom gratis och görs via skatteverket. Det tog max en vecka innan namnbytet gick igenom för sambons del (Skatteverket sa att det skulle ta ca 2 veckor).
    Lycka till!

• Snorf
    Spratte skrev 2009-07-31 23:46:43 följande:
    Vi ska också ta min svärmors flicknamn. Min sambo har bytt namn innan bröllopet för att jag också ska kunna ta det namnet. Man har alltid rätt att ta sin mammas flicknamn, man måste INTE bli godkänd! Ett undantag bara; om man bytt namn tidigare... Det är dessutom gratis och görs via skatteverket. Det tog max en vecka innan namnbytet gick igenom för sambons del (Skatteverket sa att det skulle ta ca 2 veckor).Lycka till!
    Hur lång tid måste han ha det innan man får gifta sig?, jag vet att det finns en tidsgräns, men det står ingenstans!?
  • Spratte

Jag har aldrig hört talas om att man måste ha det en viss tid innan man får gifta sig. Finns det någon anledning till att måste haft namnet en viss tid för att "föra det vidare"?

Svar på tråden Byte till Svärmors flicknamn