• vvfian

Adelsnamn

Min farfars mor var adlig och hade ett vackert namn. Har kollat upp det och jag har rätt att ta namnet. Kan man göra det eller kommer folk att vara sura och kommentera det eventuella valet?

• Svar på tråden Adelsnamn
  • Moirie

Om du gillar namnet tycker jag du ska ta det. Vilka är det som skulle bli sura? Den som är oartig nog att kommentera andras namn hör hemma i lågstadiet.

• Bride in the city

Finns det släkt med det namnet i livet? jag kan i så fall tänka mig att den släkten blir sura om du inte hållit kontakten med dem, men annars ser jag inget speciellt i att namnet är just adligt. Folk har ofta synpunkter på andras val av namn.

Kommer själv att ta min blivande mans efternamn, viket inte så många personer bär och som kan spåras långt tillbaka i historien, dock inte adligt. Har själv ett mer vanligt efternamn. Namnbytet har en släkting på min bivande mans sida kommenterat och menat att yrkesmässigt är det mer fördelaktigt för mig att behålla mitt gamla namn. Jag har fått ett distinkt intryck av att han inte vill att jag tar hans famijs "fina" släktnamn. Min blivande man är mycket glad över att jag vill byta namn trots att jag är en bit över 40. Dels har jag honom som stöd och dels är jag en ganska sansad person när det gäller andras fula sidor.

Grejar du att igonerera sådant så ta namnet! Tar du åt dig kanske du bör tänka till ett par gånger.

Adligt i sig är inget speciellt, men bland många adliga finns förstås en stor stolthet över släktens historia. De har funnits vid sidan av kungar, styrt Sverige, lett arméer osv osv. Det bör man nog tycka är lite roligt och intressant för att verkligen känna sig hemma med sitt namn, men det är förstås bara min synpunkt, andra kanske ger katten i det.

• Aleta

Det finns alltid folk som har kommentarer. Om de är avundsjuka så kommer de säkert att bli sura.

Det är klart, om du börjar prata annorlunda eller bete dig på ett annat sätt när du får ett nytt namn, då har nog de flesta svårt att hålla tyst, men det planerade du väl inte.

• Zephiennia

Min sambo och hans bror tog deras farfars mors flicknamn. De kollade med släkten så att ingen protesterade innan de skickade in papprena till PRV. Släkten tyckte dock att det var helt okej och farfadern till och med att det var mycket roligt eftersom namnet är väldigt ovanligt och annars riskerade att gå i graven. Farfadern har till och med försökt hinta om att något av barnbarnen borde ta det, men det är hittills bara min sambo och hans bror som nappat på det. Och så kommer jag byta till det när vi gifter oss, men jag hade tagit min sambos namn även om han hade behållit sitt gamla.

Så kolla med släkten, men i slutändan har du ju rätt att ta det, men det kan ju vara skönt att göra det utan att trampa någon på tårna.

Och eftersom tråden är lite gammal: Hur har det gått?

Svar på tråden Adelsnamn