• Natalie85

Hur låter Löftesgivning av prästen på ett bröllop?

Någon som vet hur det lyder de som prästen säger som man ska repetera?

• Svar på tråden Hur låter Löftesgivning av prästen på ett bröllop?
  • Natalie85

finns det verkligen ingen som vet? ska gifta mig om 35 dagar och är jätte nyfiken på hur orden låter...

• Snuttis2

jag har skrivit en plan för vår vigsel enligt svenska kyrkans..om du går in på deras hemsida kan du hitta alla vigsel texter , olika varianter av vigsellöftena..kolla och se :)

• Snuttis2

jag har skrivit en plan för vår vigsel enligt svenska kyrkans..om du går in på deras hemsida kan du hitta alla vigsel texter , olika varianter av vigsellöftena..kolla och se :)

• ElinDLB

Jag NN
    Tar dig NN
    nu till min hustru/man
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt

är det detta du menar?

• Natalie85

japp :) haha tänk om man säger fel, pisammt då

• ElinDLB

finns en till version iaf enligt de papper jag har fått av kyrkan=)
    NN, jag vill älska dig
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt

haha man vill ju inte säga fel direkt:P

• B2B090808

I psalmboken (de nyare) finns gudstjänstordning för vigsel. Där finns alla texter som läses och i vilken ordning allt kommer. Titta i slutet på boken.

• Kjell Präst
    ElinDLB skrev 2009-07-31 21:32:13 följande:
    finns en till version iaf enligt de papper jag har fått av kyrkan=)NN, jag vill älska digdela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åthaha man vill ju inte säga fel direkt:P
    Denna sägs normalt inte efter prästen utan läses av brudparet utan förestavande. Har dock förstått att det finns präster som gör annorlunda.
  • mittid

Man kan välja att ha texten tillgänglig och läsa om man behöver. Vi skrev ut texten på ett papper som vår präst la i sin uppslagna bibel och höll fram så att texten var möjlig att läsa om vi behövde.

• stojig

Vår präst var väldigt enkel och personlig. Vi sa.
    xxx jag vill älska dig
    dela glädje och sorg med dig
    tills livets slut.

För oss kändes det väldigt bra. Jag har alltid reagerat på att man säger, tills döden skiljer oss åt. Tills livets slut betyder samma sak men låter så mycket bättre och mildare enligt mig.

• stojig

glömde visst att säga att vara dig trogen tills livets slut.

• mittid

Vi bytte sista raden till "så länge jag lever", de kändes som ett bra allternativ!

• Wiggy

Kanske inte går att ha i kyrkan, men jag planerar att säga följande till min brud vid passande tillfälle under festen om inte annat:

Allt jag nånsin velat är att få vara en del av ditt hjärta
    Och att alltid få vara tillsammans, att aldrig skiljas åt
    Ingen annan i världen kan jämföras med dig
    Du är perfekt och så är även kärleken vi delar
    Vi har så mycket mer än jag nånsin trodde vi skulle få
    Jag älskar dig mer än jag nånsin trodde jag kunde
    Jag lovar att ge dig allt jag har att ge
    Jag kommer att göra vad som helst för dig så länge jag lever
    I dina ögon ser jag vårt nu, vår framtid och förflutna
    Genom din blick ser jag att det alltid kommer att vara vi två

Jag hoppas att du en dag kommer att inse
    Hur fantastisk du är, sedd genom mina ögon

• Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-08-06 13:50:38 följande:
    Kanske inte går att ha i kyrkan, men jag planerar att säga följande till min brud vid passande tillfälle under festen om inte annat:Allt jag nånsin velat är att få vara en del av ditt hjärtaOch att alltid få vara tillsammans, att aldrig skiljas åtIngen annan i världen kan jämföras med digDu är perfekt och så är även kärleken vi delarVi har så mycket mer än jag nånsin trodde vi skulle fåJag älskar dig mer än jag nånsin trodde jag kundeJag lovar att ge dig allt jag har att geJag kommer att göra vad som helst för dig så länge jag leverI dina ögon ser jag vårt nu, vår framtid och förflutnaGenom din blick ser jag att det alltid kommer att vara vi tvåJag hoppas att du en dag kommer att inseHur fantastisk du är, sedd genom mina ögon
    Nej, det går inte att ha denna vackra text som löfte i kyrkan, dels för att det inte är ett egentligt löfte, dels för att det inte innehåller det obligatoriska, nämligen brudparets önskan att leva tillsammans hela livet.
  • Hante

Men wiggy - du kan ju kankse ha den som en dikt, jag tycker helt klart att du ska "ge" den till din fru om inte som dikt i kyrkan ialla fall på festen. Verkligen fint skrivet!

• Wiggy

Trevligt att du tyckte om den.
    Nej, det är ju egentligen tänkt som en kärleksdikt, och inte som bröllopslöfte. Tänkte läsa den för henne på festen.

Svar på tråden Hur låter Löftesgivning av prästen på ett bröllop?