• Superälsklingen

fråga om pass

Jag har förstått det så att jag kan resa på mitt gamla pass trots att jag bytt efternamn efter bröllopet. Då vi reser precis efter bröllopet och namnändring och nytt pass inte hinner fixas. Så länge det står samma namn i pass och på biljett. Men nu har jag hört att när namnändringen gått igenom så ser dom det i passkontrollen och att det då kan bli problem på tex hemresan. är detta något som stämmer? bör jag be prästen vänta en vecka tills han skickar in papprena?

• Svar på tråden fråga om pass
  • Red Scarlet

Det ska inte vara något problem enligt skatteverket, om det skulle bli några konstigheter på passkontrollen på tillbakavägen får de ringa folkbokföringen eller dylikt och kontrollera. Vi åkte utomlands precis efter bröllopet, reste med mitt gamla pass/namn och det var inga problem alls. De brukar vara vana med nygifta par. Snarare skönt att namnändringen gick igenom strax efter vi kom hem igen (det kan ta längre tid än vad man tror ibland för ändringen att gå igenom!)

• HelenaOlivia

vi åker samma dag som vi gifter oss och jag åker då i mitt gamla namn och resan är bokad i det gamla namnet och då ska det bara vara att köra.
    Lycka till och ha en toppen bra bröllopsresa!

• Galotti

Jag har pratat med en tjej på Fritidsresor och hon säger att alla är så vana vid nygifta att det inte är nåt problem, så länge namnet i passet och det i bokningen/påflygbiljetten stämmer med varandra.

• Vid havet

Jag pratade med polisen och de sa att det är superviktigt är att det står samma namn på biljetten som i passet, sen att du bytt namn här precis spelar ingen roll. Så det är lungt!

Förresten - det är väl inte så vanligt att de kollar upp ens namn i datorn när man reser? Jag tycker bara de brukar titta lite slött för att se att fotot stämmer

Svar på tråden fråga om pass