MoÅH skrev 2009-08-03 11:50:21 följande:
Hej,Jag och min sambo planerar att gifta oss ganska snart och undrar lite över det där med äktenskapsförord, testamente och arvsrätt.Jag har ett litet barn från en tidigare relation och undrar vad som händer om jag skulle avlida när jag är gift. Får mitt ex (barnets mamma) arvet då eller vad händer? Att mitt barn skulle ärva mej är självklart inte problemet, jag vill däremot förhindra att något tillfaller min före detta.Någon som har lite kolla på hur detta fungerar?/M
Hej, svarar väldigt kort här så att du får grunderna. Jag förutsätter att testamente inte finns!
1. Om du är gift när du avlider och endast har ett barn sedan tidigare (s k särkullbarn): barnet ärver allt efter dig. Först görs dock en bodelning av giftorättsgodset mellan dig och din man. Beroende på belopp och barnets ålder kan överförmyndare bli inkopplad gällande barnets egendom.
2. Om du är gift när du avlider och har dels ett barn sedan tidigare och ett nytt barn med din man: Efter bodelning mellan dig och din man fördelas arvet efter dig dels på ditt barn sedan tidigare och dels på din man pga det gemensamma barnet till lika delar. Beroende på belopp och barnets ålder kan överförmyndare bli ansvarig för barnets egendom. Detta blir jobbigt om egendomen består främst i boende då den efterlevande alltså ständigt måste vända sig till överförmyndaren i alla frågor gällande pantsättning, överlåtelse osv. (Detta sista borde alla som är sambor och itne skrivit äktenskapsförord tänka på särskilt!!!!!
Några korta fakta:
Med hjälp av testemente kan man minska barnets arv med hälften; sk laglott.
Bodelning sker inte alltid med 50% vardera, beror på äktenskapets längd. Finns möjlighet att den överlevande behåller sitt giftorättsgods samt skyddsregler om minsta beloppa att behålla vid dödsfall- 4 prisbasbelopp om gifta. Går inte in på dessa regler här.
Förenklat kan man säga att egendom i äktenskapet kan uppdelas i enskild egendom samt giftoättsgods. Enskild egendom bodelas inte. Egendom blir enskild genom äktenskapsförord, genom förordnande i testamente eller gåvobrev.
Det finns även bodelning inom äktenskapet. Man bodelar då över giftorättsgods. Man brukar nyttja möjligheten till bodelning av skattemässiga skäl. T e x för att undvika att reavisntskatt utlöses. Förr vanligt att bodelna inom äktenskapet för att minimera arvsskatt.
Råd till alla, inte specifikt till dig: Kosta på dig att gå till en jurist. Kan man lägga tiotusentals kronor på en bröllopsfest kan man lägga ett par tusen på att också förstå den juridiska innebörden av att vara gift.