Efternamnsbyte - hur påverkar det bröllopsresan till USA?!
Jag och min sambo har precis bestämt oss för att gifta oss i juni nästa år. Eftersom vi har snarlika efternamn ska vi ta ett helt nytt efternamn. Eftersom det kan ta upp till 5 månader att få det nya namnet godkänt av PRV verkar det vanligaste vara att killen ansöker om namnet några månader innan och sen tar tjejen hans efternamn i samband med vigseln. Så tänker även vi göra. Han kommer alltså ansöka om det nya efternamnet i januari så det är klart innan vi gifter oss.
Nu till vårt dilemma! Direkt efter vigseln ska vi åka till USA på bröllopsresa. När man kommer in i USA är det ju jättenoga med alla papper. Det måste till exempel vara samma namn på biljetter och pass. För att komma undan så billigt som möjligt tänkte vi boka resan redan i höst. Så på biljetterna blir det ju våra nuvarande efternamn. Men när vi åker kommer ju min kille att ha det nya efternamnet. Vi tänkte att det löser sig ju om han åker med sitt gamla pass. Men man ska ju fylla i en massa blanketter och papper på flyget som man ska visa upp i passkontrollen i USA. Ska han skriva under med sitt gamla namn då??? Blir det några problem att det står ett nytt efternamn på dom och ett annat i passet??
Oj, det här inlägget blev jättelångt och krångligt. Men det måste väl finnas fler som har hamnat i samma situation, som ska åka till USA på bröllopsresa med nya efternamn som inte stämmer med biljetterna?