Hmmm... vad räknar du som "liten" budget då?
Har ju själv inte ens planerat ett "riktigt" bröllop, utan för oss är det bara festen som är allmän (vi gifte oss tidigare i smyg), så jag är väl kanske inte heller bästa människan att gå råd :)
Men vi försöker själv hålla budgeten nere så mycket som möjligt, så några saker man kan tänka på är dehär:
Maten:
- Billigast är det säkert att göra maten själv. Bjuder man på t.ex. salladsbuffé och salta pajer som varmt till, kan man göra mycket i förväg. T.ex. baka pajerna själv flera månader i förväg, frysa in och bara tina och värma upp inför festen. Salladsbuffé är nog inte heller så svårt att fixa till innan festen. Kanske serveringspersonalen kan göra det mot lite extra betalt?
- Vill man ha catering ändå kan det löna sig att höra sig för i god tid innan och begära offert från många olika ställen för att hitta så bra pris som möjligt. Kanske det finns nån restaurangskola också i närheten som kan ge ett bättre pris än vanliga restauranger?
- Serveringspersonal kan man kanske hitta själv genom vänner och bekanta. Billigare än att låta cateringföretaget stå för serveringen
- Även om man tar maten via catering kan man alltid göra tåtan själv. Bottnarna (och andra kakor etc.) kan man också baka månader i förväg och frysa in.
- Vin och annat man kanske ska bjuda på kan man börja inhandla i god tid före. En flaska här och en flaska där (det gör vi) för att slå ut kostnaderna lite. Vin står ju sig bra också!
Lokal:
- Väl gärna en lokal som är så nära som möjligt, det håller resekostnaderna nere.
- Hör dig för på de mest otroliga ställen och var öppen för många alternativ. De flesta lokaler går att ha som festlokal. Huvudsaken att det finns toaletter och rinnande vatten! Resten kan man fixa med pynt!
Tidpunkt:
- Om man väljer att inte ha festen/bröllopet under värsta bröllopshögsäsong (som jag har förstått är i augusti) så kan det hända att lokalhyror, cateringpriser etc. är betydligt mycket billigare!
Se bara till att det inte krockar med någon annan "högsäsong", t.ex. kommer mitt i julfesttider el. likn.
Frisyr, make-up, kläder etc.
- Om du kan, så fixa både hår och make-up själv!
- Annat alternativ är att be någon god vän fixa åtminstone håret. Börjar man öva i god tid före kan t.o.m. den minst erfarne bli riktigt duktig!
- Kläder går att hyra el. köpa begagnat. Är du lite händig med nål och tråd har du större valmöjligheter när det kommer till klänning. Då behöver den inte nödvändigt passa perfekt, utan man kan ta en begagnad klänning, annan festklänning etc. som man syr om.
Dekorationer etc.
- Det mesta i dekorationsväg kan man göra själv och av väldigt billiga material. Det gäller bara att vara kreativ. T.ex. ett bröllop med naturtema är ju också väldigt ekonomiskt för då behöver du inte köpa allt utan hämtar det från naturen!
- Våga se utanför ramarna! Allt behöver inte vara så traditionellt! På vår fest ska det vara rött som färgtema, så jag har börjat inhandla div. röda saker (vaser, hjärtan, ljuskoppar etc.) på loppis för väldigt billig peng. Bara att putsa upp och sen placera i fina grupper så är det ingen som märker om nåt är lite kantstött eller udda! Och du har garanterat unika dekorationer!
Allmänt
- Våga be om hjälp med förberedelserna! T.ex. vad gäller dekorationer så kan du kanske få låna många fina saker av vänner och bekanta så slipper man köpa allt.
- Lagar du maten själv kanske du har nån som kan hjälpa dig med det också.
- Istället för att hyra in levande musik så lånar du en bra stereoanläggning från nån och gör en playlist på datorn/bränner egna skivor. Då får man också med ett bredare musikutbud som passar alla :)
Ja... det blev ett långt svar, men jag hoppas jag gav dig lite idéer i alla fall :)