• Saggezza

När går bytet igenom?

Gifte mig i lördags och jag vet att det tar en tid innan efternamnsbytet går igenom men jag undrar om det är någon som har koll på ungefär hur länge... Och hur går man tillväga för att byta namnen på bankkort och andra kort som man har?

Skulle vara riktigt glad om någon kunde hjälpa mig att bena ut detta!

• Svar på tråden När går bytet igenom?
  • Mammilon

Min man bytte namn när vi gifte oss i juni (jag bytte i feb förra året). Själva namnbytet räknas från den dag du gifte dig, men det tar förstås ett tag innan du får papper på det. Verkar ta längre tid nu på sommaren för jag upplevde att det gick ganska snabbt (några dar) när jag bytte men min man fick vänta ett par veckor. Om du har körkort får du automatiskt underlag för att byta detta från Transportstyrelsen. Se till att byta ditt namn på brevlådan senast när du skickar in om körkortet, annars lämnar inte posten ut avin! När du fått ditt nya körkort måste du kontakta din bank och byta dina kort så de stämmer med namnet på ditt leg. Pass får du byta separat, ta med personbevis och gammalt pass. Alla andra kort och grejer kan man ju byta efterhand, de kollar ju inte namnet så noga på klubbkort och sånt ändå.

• Saggezza

Vad bra. Jag blir så förvirrad nu när man ska ringa och beställa grejer, jag sitter och tvekar "vilka namn ska jag lämna?". Körkort har jag inget än och nytt leg får jag genom jobbet så då är det altlså bara att kontakta banken och göra nytt pass sedan som är kvar... Härliga tider.

• 090725

Jag har oxå funderat på denna sak. Gifte mig 25 juli, har fortfarande inte fått några papper på att bytet gått igenom. Blir lite stressad att jag inte ska hinna fixa allt innan vi åker på utlandsresa i sept. Pass går ju fort att få, men måste väl ha ett giltigt körkort att legitimera mig med? Även bankkort måste jag ju ha nytt innan vi åker.

Vilket namn skriver ni på t ex kvitton när ni betalar med kort tills bytet gått igenom? Jag har nog skrivit mitt gamla, då det inte finns registrerat nånstans än att jag heter nåt annat än...? Rätt eller fel?

• Rosenpetunia

För mig tog det max två veckor från vigseln tills brevet (från Skatteverket) om efternamnsbytet kom.

På de flesta ställena byttes faktiskt namnet automatiskt (t.ex. internetbank), men nya kort osv. får man ordna själv. Jag beställde ny legitimation och bankkort samtidigt. Och då måste man ha det där brevet med sig så innan dess kan man inte göra så mycket.

Det nya efternamnet gäller ju från och med vigseldatumet så jag skrev mitt nya efternamn på alla papper efter vigseln. Om någon undrade så visade jag vigselbeviset tillsammans med mitt gamla leg. och det var inga problem

Ha en härlig dag!

• 090725

Precis när jag skrivit mitt förra inlägg kom posten med brev från Transportstyrelsen om nytt körkort! Kan inte vara långt bort nu, men på Internetbanken står det fortfarande mitt gamla namn.

Vigselbeviset är ju ganska stort, det är ju inget man släpar med sig i tid och otid. Men det löser sig nog, verkar vara på G för mig nu iaf

• brud09

Fattar inte att man har nytt efternamn om 3 dagar... ;)

Svar på tråden När går bytet igenom?