• rosesarered

Funderingar kring val av tärna och toastmaster

Vi gifter oss nästa år i juli månad och har börjat spåna kring "nyckelpersoner" vid bröllopet, dvs. tärna och toastmaster/toastmadame.
    Problemet är att det finns inte så många att välja mellan!

Bäst att jag tar det från början då jag har rätt så många funderingar kring detta...

Min fästman har en syster som är ett år yngre än mig. Vi har varit tillsammans i flera år och dom första åren så hade hans syster och jag inte mera än en ganska ytlig relation. Vi umgicks aldrig privat utan träffades på familjeträffar, fester etc. Alltid när min sambo också var närvarande. För ett och ett halvt år sedan fick sambons syster som vi kan kalla för Anna tag på en lägenhet i närheten av oss. Hon och hennes pojkvän blev alltså nästan våra grannar. En vänskap växte mellan Anna och mig och jag kom på att hon visst är en toppen tjej och jag började se henne mer och mer som en kompis istället för syster till sambon. Vi umgicks även mycket alla tre tillsammans ( jag, Anna och min sambo) och det hände även att Annas sambo ingick i umgänget.
    Till saken nu då Jo, Anna har vetat ganska länge om våra planer att vi gärna vill gifta oss just nästa sommar och jag har flera gånger sagt till henne att jag gärna vill ha henne som tärna. Ibland lite skämtsamt och ibland mera på allvar.
    Hon har alltid sagt ja och tyckt att det bara är roligt.
    I våras så hände det något som påverkat vårt umgänge lite då hon hastigt och plötsligt gjorde slut med sin pojkvän och har nu ganska nyligen separerat.

Vad har detta att göra med att vara tärna då? jo ingenting egentligen förutom att hon sedan separationen varit väldigt ointresserad av hela bröllopet. Vilket är ganska förståeligt då våra livssituationer ser ganska olika ut just nu.

Problemet som uppkommer är när vi har försökt komma på en person som kan vara toastmaster/madame. Vi vill helst fråga någon som tycker om att stå framför människor och inte är så blyg. Eftersom vi ska ha ett tvåspråkigt bröllop så måste personen kunna bägge språken. De personerna som vi kommit på som vi anser kan vara lämpliga är min bror och Anna.
    Min bror kan bägge språken, har viss erfarenhet av att stå inför stor publik och är social och modig. Det som talar emot är att han bara är 20 år och har ett stort festintresse. Som toastmaster kan han ju inte sitta och dricka öl hela bröllopskvällen.. Jag tror även att det kan bli lite väl många trådar att hålla i för honom så det bästa vore om han kunde dela uppgiften tillsammans med någon annan. Då kom vi att tänka på Anna! Problemet är då att Anna redan ska vara tärna och att om hon också ska vara toastmaster så förutsätter det väl ett visst engagemang gällande bröllopet? Det kanske inte är möjligt att vara både tärna och toastmaster?

Nu blev det en fasligt lång text och en stor del är troligtvis ganska så off topic men det var skönt att ösa ur sig..
    Om du orkade läsa såhär långt, tack! kände att texten blev lite snurrig, känner mig själv rätt snurrig i huvudet....

• Svar på tråden Funderingar kring val av tärna och toastmaster
  • brud2009

Har väl igentligen inget svar på din fråga förutom att en av mina tärnor är även en av toastmasterna, så det funkar att vara både och MEN det krävs ett engagemang i bröllopet om man ska vara toastmasters. Lycka till och hoppas att det ordnar sig, ta ett ordentligt snack med henne. Det är ju faktiskt nästan ett år kvar så ge henne lite tid att smälta separationen så kanske det ger sig

• Padje

När min kompis gifte sig så var jag och en annan tjej toastmasters. Den andra tjejen var även tärna -så för henne var det skönt att vi var två som delade på toastmasteriet eftersom det är en del att hålla reda på! Kanske kan vara en idé att Anna och din bror delar på det? Lagom "börda" för båda- speciellt om Anna ska vara tärna också!

• rosesarered

Ja det är väl just det med engagemanget som jag funderar över. Som tärna behöver inte Anna vara så engagerad men som både tärna och toastmadame krävs det ( om jag förstått det rätt) lite mera planering. Jag ska prata med henne och fråga henne rakt ut om hon känner sig villig till att vara en av toastmastrarna.

Svar på tråden Funderingar kring val av tärna och toastmaster