• cisan

Har inget pass, ska byta efternamn...

Alltså jag fattar inte hur vi ska göra...

Vi gifter oss den 6/2 2010
    Vi ska ta ett nytt efternamn, ansöka alltså.
    Vi vill resa typ dagen efter och just nu har vi inga pass och vill inte skaffa pass i våra gamla namn för då måste vi ju skaffa nya IGEN kanske om två år om vi åker iväg igen då....

HUR GÖR MAN??? Fattar inte för det verkar ju ta flera veckor och man får inte ha det nya namnet innan man gift sig verkar det som....??

SUCK!

• Svar på tråden Har inget pass, ska byta efternamn...
  • Duchess

Jag önskar att jag kunnat ge ett annat svar, men ni måste skaffa pass med era gamla efternamn.

När man byter efternamn tar det ofta 1-2 veckor innan bytet går igenom. Sedan ska man skaffa ett pass, och även där är det handläggningstid. Reser ni dagen efter ni gifter er så finns ingen annan lösning än att skaffa pass med era nuvarande namn.

Ett kryphål kan vara detta: Om ni vill ta ett helt nytt efternamn så är det smidigast om en av er ansöker om efternamnet och byter några månader innan vigseln. Då kan ni lämna in hindersprövningen där en av er har det nya namnet, och bara ange att den andre vill byta till detta efternamn.

Den av er som då tagit det nya namnet kan skaffa pass redan innan. Inte så rolig lösning det heller, men det kan funka.

• Duchess

Jag önskar att jag kunnat ge ett annat svar, men ni måste skaffa pass med era gamla efternamn.

När man byter efternamn tar det ofta 1-2 veckor innan bytet går igenom. Sedan ska man skaffa ett pass, och även där är det handläggningstid. Reser ni dagen efter ni gifter er så finns ingen annan lösning än att skaffa pass med era nuvarande namn.

Ett kryphål kan vara detta: Om ni vill ta ett helt nytt efternamn så är det smidigast om en av er ansöker om efternamnet och byter några månader innan vigseln. Då kan ni lämna in hindersprövningen där en av er har det nya namnet, och bara ange att den andre vill byta till detta efternamn.

Den av er som då tagit det nya namnet kan skaffa pass redan innan. Inte så rolig lösning det heller, men det kan funka.

• cisan

Tack så mycket för ditt svar, vad lustigt att det inte går att lösa på annat smidigt vis, jag menar 800:- är ju roligare att lägga på nåt skoj, typ blommor :)

• anne på grönkulla

Nja, man kan inte få id-handlingar i ett namn man inte heter - tänk vilka som skulle vilja kunna utnyttja en sån möjlighet! :-O Jag tror man i det stora hela ska vara glad att det är så strikt som det är - även om det ju blir knöligt i vissa speciella situationer, som t ex för er nu.

• cisan

Nej jag bara tycker det är synd att det ska ta sån tid att handlägga, folk här inne verkar ha väntat flera veckor så då är det ju absolut omöjligt att resa i det nya namnet om man ska iväg strax efter resan.

• älskarlivet

Fast så lång tid tar det inte att handlägga.. Tog väl 2-3 veckor för mig. Men man kan ju inte räkna med att de ska handlägga över en natt.. Är ju ganska många som gifter sig och byter namn varje vecka..

• lolca

Som ovanstående skribenter säger.. Reser ni dagen efter ert bröllop så måste ni ha pass i era gamla efternamn. För mig tog det 3 veckor innan skatteverket hade registrerat mitt nya namn och sen tog det 5 dagar innan passet var klart.

800 kronor är roligare att lägga på något annat, men ni har nog inget val tyvärr..

Svar på tråden Har inget pass, ska byta efternamn...