• KatjaB

Vem ska jag ha som tärna?

Vi ska gifta oss nästa sommar och jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med tärna. Vill inte ha mer än en, och vår då 3-åriga dotter ska vara brudnäbb.
    Men jag vill gärna ha en tärna och som dessutom känner mig bra och vill fixa möhippa tex som hon tror att jag skulle gilla.

Har en barndomskompis som nog själv ser det som självklart att hon ska vara min tärna, om jag ska ha någon. Men jag vet inte om jag vill det.
    Vi pratar via mail och msn, men ses verkligen aldrig mer än kanske en lunch en gång om året och jag bjuder alltid henne på min födelsedag, hon kommer ensam men bjuder inte mig på sitt.
    Vet inte varför det blev såhär, kanske är vi bara olika och växt ifrån varandra. Men jag tror att det beror på hennes sambo. De har gjort slut några gånger nu och när hon frågade mig om vad jag tyckte om det hela, sa jag som det var. Att jag tycker inte han är så snäll mot henne. Hon har ju massor med drömmar om vad hon vill göra men han verkar mest vara en bromskloss, och det är tråkigt att se att hon inte gör det hon vill för någon annans skull..kommer hon verkligen inte att ångra sig när hon blev äldre? Att de dessutom bråkade jämt verkade ju vara tecken på att nåt inte var bra. Men det är hon som är min vän, och att hon är lycklig är ju det viktigaste.
    Det här sa jag när de hade gjort slut "på riktigt" och till och med skaffat ny lägenhet till sig. Hon höll med mig och pratade mycket om hur rätt jag hade.
    Men de blev ihop iallafall igen och hon har förstås berättat för honom vad jag sa. Så nu har det i 3-4 års tid varit såhär, han kommer aldrig på mina fester/födelsedagskalas och hon hälsar bara på när jag fyller år. Hon har aldrig kommit på en enda fest, trots att jag bjudit henne flera gånger. Till slut slutade jag att bjuda henne.

Nu när jag på mail berättat att vi ska gifta oss tycker hon att det är jättekul och verkade direkt tycka att det var självklart att de båda ska komma. Och det är klart att han får komma om jag bjuder henne, han är ju hennes respektive och det känns ofint att inte bjuda honom, även fast varken han eller jag uppenbarligen tycker speciellt mycket om varandra.

Men jag känner henne, och jag vet att hon anser sig vara den självklara tärnan och dessutom skulle bli sur om jag hade en annan. Och jag vet inte vad jag ska säga, jag har ingen självklar annan kandidat heller. har såklart fler vänner men inte så långt tillbaka, och mina systrar vill jag inte ha.
    Min kusin skulle jättegärna få vara tärna, men hon bor så långt bort och kanske mest tycker att det är besvär, har dock inte frågat henne vad hon tycker.

ursäkta att det blev lite långt, vet inte hur jag ska göra bara.

• Svar på tråden Vem ska jag ha som tärna?
  • emmibob

Men måste du ha en tärna då? Räcker det inte med att "bara" ha dottern som brudnäbb?

• MammaMiaa

Jag tycker du bara ska ha er dotter som brudnäbb.

• KatjaB

ja, jag funderar på det, men sambon ska ha en marsalk så därför tänkte jag att jag kanske ska ha en tärna iallafall plus att jag tycker att det vore kul dessutom. Men nu när hon inte verkar ha förstått att vår relation faktiskt inte är så tight som när vi var yngre känns det lite smått jobbigt.

• Hante

fråga din kusin vad hon tycker... så vet du ju ialla fall om hon ev vill. Gällande vännen så är det ju din dag, du ska inte låta henne vara tärna bara för att hon tycker att hon ska vara det!!

Sedan i övrigt så är det så tyvärr att om man lever i ett förhållande som av en eller annan anledning inte är bra (tex misshandel) så är det inte alldeles enkelt att ta sig ur det, självförtroendet är ofta i botten, man kanke iinte har fått ha kontakt med vänner och familj i den utsträckning man själv velat osv. Därför går många i den situationen tillbaka i förhållandet trots att det inte var bra, de männen får en att tro att det bra var denna gång... det var ju bara därför att... osv - har man då dåligt självförtroende och är osäker (vilket mannen sett till) så velar man och går tillbaka...

• KatjaB
    Hante skrev 2009-08-08 00:51:13 följande:
    fråga din kusin vad hon tycker... så vet du ju ialla fall om hon ev vill. Gällande vännen så är det ju din dag, du ska inte låta henne vara tärna bara för att hon tycker att hon ska vara det!!Sedan i övrigt så är det så tyvärr att om man lever i ett förhållande som av en eller annan anledning inte är bra (tex misshandel) så är det inte alldeles enkelt att ta sig ur det, självförtroendet är ofta i botten, man kanke iinte har fått ha kontakt med vänner och familj i den utsträckning man själv velat osv. Därför går många i den situationen tillbaka i förhållandet trots att det inte var bra, de männen får en att tro att det bra var denna gång... det var ju bara därför att... osv - har man då dåligt självförtroende och är osäker (vilket mannen sett till) så velar man och går tillbaka...
    jo jag vet, men här handlar det inte om någon misshandel, vad jag vet ska jag väl tillägga förstås, men tror inte det.
    Får fundera på hur jag ska göra, kanske även borde prata med vännen så hon förstår hur jag tänker, för jag vill ju inte göra henne ledsen eller besviken heller.
Svar på tråden Vem ska jag ha som tärna?