• Honey bunny83

Efternamnsfråga

Hej! jag och min blivande man ska gifta oss i Maj 2010. Givetvis gifter vi oss en lördag och på Måndagen efter bröllopet åker vi på vår efterlängtade smekmånad till Karibien i 3 veckor!!!

Nu till min stora fråga, kan man har fixat alla "papper" innan bröllopet så att man heter samma efternamn både i passet och biljetten???? Lite härligare att bli kallad Mrs.... eller hur? Hihihi

• Svar på tråden Efternamnsfråga
  • Sofinka

Nej, det finns ingen chans att det hinns gå igenom. Beslutet om namnändring tar alltid några veckor. Du kan inte byta namn på pappret innan det går igenom hos Skatteverket via vigseln. Innan beslut=inget nytt personbevis=inget nytt pass. Behåll ditt gamla pass och boka biljetterna i samma namn som står i passet. Du kan ju vid incheckningen till hotellet berätta att du är fru X numer, så ordnar det sig säkert.

• lolca

Precis.. Och be gärna prästen hålla lite på vigselbeviset, att han/hon inte skickar in det direkt. För det kan bli problem vid hemresa om namnbytet går igenom hos skatteverket när ni är bortresta. Polisen säger att det är viktigt att det står samma namn i passet som i folkbokföringen.

• 090208

Det ar ju jattemanga som har det har problemet sa det kan inte vara sa svart att klura ut hur man ska gora tror jag.

Lite OT:
    Jag har inte andrat namn men blir anda kallad Mrs, sa det har inte med det att gora.
    Alltsa, det hander nar dom vet om att jag ar gift. Men bara om jag inte vet om det for det blir ett javla liv pa mig. :p

Svar på tråden Efternamnsfråga