• Vinröd

Datorprogram till festhäftet?

Hej!
    Jag håller på att sätta ihop vårt festhäfte. Jag har tänkt mig A5 format på det färdiga häftet. Alltså skriva ut det på A4 och vika på mitten. Är det nån som vet nåt bra program man kan använda för att få till detta utan för mycket krångel? Vilka program använder ni?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Datorprogram till festhäftet?
  • Morfrumatte

Jag använder In Design på jobbet vilket jag, personligen, tycker är smidigast.

• Red Scarlet

Jag använde mig helt enkelt av Word och skrev i en mall som jag hittade här:

www.kortdesign.se/default.aspx&action=FaktaBanken&subPage=textforslag_festprogram_wordmall

Men det är en mall för ett A4 som man viker på höjden så det blir långsmalt. Men du ser principen i vilket fall.

• Fjälbacka 2009

ja använde powerpoint

• fansanb

Adobe Illustrator är jättebra att rita o fixa i

• k79

Jag undrar samma sak, skulle vilja rotera en A4 i word så att festhäftet blir i A5, nån som vet hur man gör det? Det borde väl inte vara så svårt men jag har försökti snart en timme utan att lyckas...

• mandabubbla
    k79 skrev 2009-08-20 09:28:09 följande:
    Jag undrar samma sak, skulle vilja rotera en A4 i word så att festhäftet blir i A5, nån som vet hur man gör det? Det borde väl inte vara så svårt men jag har försökti snart en timme utan att lyckas...
    (min version är på engelska men tror det går bra ändå ;) )

Öppna önskat dokument -> Arkiv -> Utskriftsinställningar / Sidinställningar (?)

Jag är inte säker på vad menyvalet heter på svenska, men på engelska heter det Page Setup, och står listat ovanför "Förhandsgranska utskrift" och "Skriv ut".

Hittar du ? :)
  • Nynaeve

jag använde Word. Funkade utmärkt. Jag skrev allt i en ordning först och klurade ut hur det skulle vara "på riktigt" genom att skriva ut ett testhäfte.

• PeterGuld

Det enklaste programmet att använda är Microsoft Publisher och det finns en gratis testversion att ladda ner på deras hemsida.

Indesign är ett mer avancerat program som är jätte bra, men om man inte orkar sätta sig in i hur programmet fungerar så rekomenderar jag skarpt Microsoft Publisher.

Det är ett lätta använt program som går fort att komma igång med, och finns många mallar med.

• Anna och John

Håller med Peterguld, använder oxå publisher slipper man sitta o fundera på hur utskriften blir med vilken sida var och så.

• Vinröd

TACK för att ni svarat! Så många bra program det finns att använda till festprogramm! :)

Svar på tråden Datorprogram till festhäftet?