• CSLEWIS

Resa i gåva

Hur gör man när brudparet önskat sig pengar till en resa i bröllopsgåva. Några tips?
    Belopp, avsändare, ger man ändå kort och liten gåva, vad är brukligt? Tacksam för all hjälp!!!

• Svar på tråden Resa i gåva
  • Hvidbrud

Skulle antingen fråga om de önskar sig pressentkort till en speciel resebyrå, slå ihop mig med många gäster till ett pressentkort eller glort ett fint kort och lagt i kontanter. (själv hade jag nog uppskattat att få kontatnterna mest)

• Flygande taxen

Kanske de har nåt skilt sparkonto för ändamålet som man kan lägga in pengar på? Annars kanske man kan föreslå det åt dom, alltså att de skaffar ett skilt sparkonto för resan.

Tycker det är en bra idé av flera orsaker. För det första så är det lätt hänt att kontanter ka försvinnan på en så stor tillställning som bröllop. Sedlar kan falla ur kuverten när man öppnar dom, blåsa bort eller ramla in bakom nåt bord el. likn. så att man helt enkelt tappar bort dom. Vissa gäster kanske inte har förstånd att hålla fingarna borta...! (har själv tvingats bjuda en gäst som man tyvrr måste se efter med när det kommer till sånt!).
    För det andra så vill man ju knappast som givare av gåvan, att den ska användas till annat än det som är menat, dvs. själva resan. Sätts pengarna in på ett sparkonto som t.ex. är låst fram till själva resan, eller ett sånt som man inte får lyfta pengarna från hela tiden el.dyl., så är det inte lika lätt hänt att pengarna går åt till "strunt", typ att köpa mjök, betala telefonräkningar osv. Har förstått att det, tyvärr, är rätt vanligt att pengar till "en resa" el. likn. "försvinner" så.
    Okej, det är ju en gåva så folk får väl göra vad de vill med pengarna sen, men det kanske inte är så roligt att som gäst bidra till sånt.

Ja, och så kunde jag inte hålla mig kort, som vanligt :)

Svar på tråden Resa i gåva