• Bobou

Vänta med sex

Feministbrud har rätt i varje bokstav hon skriver!

Och en sak till: synen på män som ansvarslösa offer för sin sexualdrift är tyvärr ännu inte förpassad till historien, utan får än i dag, i Sverige, obehagliga konsekvenser!

Stefan, jag kan lätt tänka mig argument för det du skriver, och argument mot. Men jag undrar vilka just dina argument är? De argument jag kan tänka på handlar dessutom just om genus, så jag undrar hur du själv skulle argumentera för din ståndpunkt?

Och om det skulle vara ett faktum, såsom du påstår, vill jag gärna se någon hänvisning till detta samt en förklaring till varför tjejer i genomsnitt har en tidigare sexdebut än killar, om de nu har lättare för att hålla på sig?

• Bobou

Ja, och man lär sig mycket genom att observera. Min bild av sex och relationer har inte bara formats av egna erfarenheter, utan och också av andras, i min omgivning. Men att vara sådär tvärsäker när man själv har mindre information att bygga sin uppfattning på, är inte så rationellt eller ödmjukt...

shakynose skrev 2009-09-28 16:34:22 följande:
    anne pÃ¥ grönkulla skrev 2009-09-28 16:23:14 följande:Jo, men man måste ju ändå ha rätt till en åsikt även om sådant man inte provat.
    [/citat]

anne på grönkulla skrev 2009-09-28 16:23:14 följande:
    [citat]
    Jag undrar alltid över hur det kommer sig att folk som ännu inte haft sex har så tvärsäkra åsikter om hur det är och vilken roll sex spelar i livet och i relationer. Är det ingen annan som funderat på det?
  • Bobou

Jamen snälla Stefan, gör det då, och uppmärksamma förfrågningar om argumentation istället.

Stefan09 skrev 2009-09-28 17:43:04 följande:
    Eller så ja vi kan ju kanske återgå till det faktiska ämnet istället för att tjabba? Men vad vet jag!
  • Bobou

Att det ska vara upp till en själv, det håller nog alla i tråden med om. Det är inte det diskussionen handlar om, utan snarare din åsikt att det är fint att vänta, och andras åsikt att det inte är det.

Visst får man tycka vad man vill, men det är inte intressant att läsa om förrän man förklarar varför.

Alexxxi skrev 2009-09-28 17:50:39 följande:
    Håller med! Jag tycker allt är upp till en själv. Vill man så går man och sätter på 100 tjejer/killar innan man stadgar sig. Och känner man att själva oskulden har en mer stor innebörd för en själv och inte vill vara intim med ett flertal personer så låter man bli. Så enkelt är det. Och till folks besvikelse här så tycker jag att den som väntar gör något väldigt fint =) Något som han/hon endast kommer dela med en person. Inget fel med det=)
  • Bobou

Nej, okej. Jag vet inte vilket syftet var med ditt inlägg, men jag trodde att syftet var att återgå till ämnet och svara på bl.a. shakynoses frågor. I så fall uppfyllde inte ditt inlägg det syftet, och jag ville förklara varför. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattat dig.

Alexxxi skrev 2009-09-28 17:55:57 följande:
    Läs inte det som inte faller dig i smaken då
  • Bobou

...så om du inte kan svara för att du inte är man, vem kan svara då? Vet en man mer om kvinnlig lust än en kvinna om manlig?

Visst kan män "slemma" lite om de inte lättar på trycket på ett eller annat sätt, men kvinnor slemmar ju hela tiden!

Aleta skrev 2009-09-29 17:03:37 följande:
    lite reflektioner efter att ha läst igenom tråden.Om man anser att man ger bort en del av sig själv när man har sex med någon och därför bara kan erbjuda sämre sex med nästa person. Är det inte då samma sak med kärlek? Det innebär ju att man inte kan älska sina barn lika mycket som den man har gift sig med och sedan älskar man varje nytt barn mindre och mindre eftersom man ger bort sin kärlek. Förresten kommer man ju då att älska sin mamma mest av alla.Nej, jag anser att kärlek blir bara större ju fler man älskar och jag förstår inte heller alls varför sex skulle förminska en själv så att man blir något slags andrahandsvara. Sex är något fint.Att mannen har svårare att "hålla" sig än kvinnan blir väl möjligtvis sant om han även avhåller sig helt från masturbation (vilket är en synd om man även tycker att sex är en synd).Eftersom jag inte är man så kan jag inte svara där. Däremot så kan män leva alldeles utmärkt i celibat och även inte tända på alla kvinnor. Att påstå något sådant är att degradera dem till någon slags vandrande penisar utan hjärna. Att man inte ska ha sex före äktenskapet kommer sig av att när männen upptäckte att de faktiskt hade något med barnalstrandet att göra så ville de även ta över kontrollen. Kvinnan som tidigare sågs som gudomlig degraderades genom århundraden och årtusenden i olika grad till att i vissa kulturer enbart vara avelssto.
  • Bobou

Ja, alltså egentligen tycker vi samma sak, jag bara menade att jag inte ser någon anledning att tro att det skulle vara svårare för mannen av biologiska skäl. Och att jag inte vet någon som kan jämföra.

Aleta skrev 2009-09-29 17:24:46 följande:
    ?Nu förstår jag inte riktigt. Det jag menade var att en man som inte har någon som helst sexuell utlösning möjligtvis, kanske har svårare att leva i celibat än en kvinna. (Fast borde man inte vänja sig ju längre man är avhållsam?)Annars tror jag att det är lika svårt för båda parter. Att det är mer "synd" om män tycker jag inte stämmer.
  • Bobou

Hahaha!

Fjällbruttan skrev 2009-09-29 18:34:25 följande:
      Att bero på just det, ha sex för att lugna ner sig... om man nu inte har sex, för att man valt att avstå från det, hur kan man då råda andra till att ha sex för att lugna ner sig? Och om man nu blir lugn av att ha sex, vad är då de personer som inte har sex??Ergo, då är jag alltså lugn eftersom jag har regelbundet sex...
  • Bobou

Ja, varför ska man gifta sig egentligen om man får ligga ändå? Vilken vacker och fin bild av äktenskapet, du.

Lizzie och Andrew skrev 2009-09-30 11:34:51 följande:

Vi har valt att vänta med sex till äktenskapet. Vi är troende och har en övertygelse om att sex är menat för man och kvinna som ingått äktenskap.Sex är skapat av Gud till att vara något vackert och fint och han unnar oss verkligen det.Men även en som inte tror på Gud och har den övertygelsen kan väl hålla med om att sex utanför äktenskap komplicerar förhållandet. Jag har svårt att förstå de som klarar av att gå från en man till en annan och ha sex och vara helt oberörd av det. Jag menar att ge av sig själv på det sättet till flera måste ju påverka en på nått sätt.Tänk att få säga till sin man på bröllopsnatten, det här är något jag sparat åt dig. Vilken gåva! Vilken skillnad gör det annars att gifta sig, allt är ju som vanligt...? Det är som att tjuvöppna julklappen nån dag innan.
  • Bobou

Jag håller med dig! Jag har läst en del relationsspalter på sistone, där problemet som insändaren har är att hans eller hennes partner inte vill ha sex tillräckligt ofta. Och väldigt ofta antyder svaret att det är den asexuelle som felet ligger hos, att de t.ex. ska börja smeka varandra försiktigt utan krav på sex etc., vilket ska leda till att lusten väcks. (Samtidigt som det givetvis understryks att man inte kan tvinga sig till eller tjata sig till sex, men det är väl ganska självklart.) Och om det inte funkar, ja, då borde den asexuelle kanske gå till en doktor och kolla så att inget är fel eller till en psykolog och kolla så att man inte har någon blockering sedan barndomen. Detta särskilt då om den asexuelle är man.

Så oerhört jobbigt att läsa sånt för den som helt enkelt inte är särskilt sugen! Och det kan inte vara sådär extremt eller sjukligt att känna så, enligt min erfarenhet, för att jag ändå har stött på detta så pass ofta. Kan inte vårt samhälle acceptera att alla inte gillar sex så himla mycket?

Förlåt, det här var en avstickare från debatten...

Fjosok skrev 2009-09-30 22:00:49 följande:
    Just det att man inte skulle kunna leva utan sex? Som om sex vore lika viktigt som mat eller vatten? Sex är inte heller en mänsklig rättighet, vilket fler och fler verkar tycka idag.Nä, avdramatisera sex och om man (som jag) måste leva utan får man väl acceptera det och leva gott ändå?Eller har jag fel?
  • Bobou

Nu är det här lite gammalt i tråden, men jag tänkte när jag gick och la mig att någon annan skulle räta ut missförståndet... (enligt vad jag förmodar)

Jag tror att det som Aleta och JustMe menade var att det absolut inte är så att alla tjejer har penetrerande självsex när de onanerar, inte att tjejer inte onanerar! Det stämmer med vad JustMe säger om att porrfilmer inte riktigt återger verkligheten på den punkten...

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:30:59 följande:
    Fast oavsett vad som sägs så tror jag nog att tjejer onanerar minst lika mycket som killar, varför skulle det vara någon skillnad? Jag kan förstå att petting är sex men kyssar? Den var ny för mig! Hur definerar man sex då, kramar?
Svar på tråden Vänta med sex