• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Alexxxi

Läs inte det som inte faller dig i smaken då

Bobou skrev 2009-09-28 17:54:06 följande:
    Att det ska vara upp till en själv, det håller nog alla i tråden med om. Det är inte det diskussionen handlar om, utan snarare din åsikt att det är fint att vänta, och andras åsikt att det inte är det.Visst får man tycka vad man vill, men det är inte intressant att läsa om förrän man förklarar varför.
  • Alexxxi

Ska jag va helt ärlig så fattade jag inte ens vad jag svarade på! Vad menar du egentligen??

Att det ska vara upp till en själv, det håller nog alla i tråden med om. Det är inte det diskussionen handlar om, utan snarare din åsikt att det är fint att vänta, och andras åsikt att det inte är det.Visst får man tycka vad man vill, men det är inte intressant att läsa om förrän man förklarar varför.
  • didis

Alltså nu börjar det likna väl mycket barndomens "luften är fri, luften är fri"!

Men men, nu fortsätter i vilket fall inte jag tillsvidare, tyvärr ska jag inte ha sex utan gå på galleri med svärmor.

Alexxxi skrev 2009-09-28 17:55:57 följande:
  • shakynose
    Hear hear!
  • Bobou

Nej, okej. Jag vet inte vilket syftet var med ditt inlägg, men jag trodde att syftet var att återgå till ämnet och svara på bl.a. shakynoses frågor. I så fall uppfyllde inte ditt inlägg det syftet, och jag ville förklara varför. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattat dig.

Alexxxi skrev 2009-09-28 17:55:57 följande:
  • Stefan09

Precis man måste inte svara på allt bara för att verka smart, det blir oftast tvärtom när man ändå inte har vettiga argument. Satsa istället på kvalitet.

Ska vi kanske avgöra om detta handlar om en debatt eller en diskussion? I en debatt säger man inte emot varandra utan klargör bara sina egna argument medan man i en diskussion försöker vinna till sin egen fördel.

• Stefan09

Tack för ett av få bra inlägg!

didis skrev 2009-09-28 17:53:22 följande:
    Så för att sammanfatta flera sidors debatt:det finns ett fåtal i den här tråden, för det mesta kristna med dragning åt det mer konservativa hållet, som vill vänta med sex därför att gud har sagt så. Det är mer imponerande när män väntar med sex än när kvinnor gör det men trots det är de lika kåta. Sex är kopplat till synd och skam men bara om man inte är gift.De flesta andra ser sex som en naturlig del av livet som det är synd (sic!) att avstå ifrån och anser det tveksamt om en eventuell gud överhuvudtaget har något med sex att göra. De ser inte sex som en gåva utan mer som en win-win-situation och förstår inte varför man ska avstå från någon som inte är skadligt utan bara skönt.Eller??
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-28 18:07:05 följande:
    Precis man måste inte svara på allt bara för att verka smart, det blir oftast tvärtom när man ändå inte har vettiga argument. Satsa istället på kvalitet. Ska vi kanske avgöra om detta handlar om en debatt eller en diskussion? I en debatt säger man inte emot varandra utan klargör bara sina egna argument medan man i en diskussion försöker vinna till sin egen fördel.
    Har du någonsin tänkt såhär: Om du inte har några vettiga argument för din ståndpunkt, så är din ståndpunkt kanske inte rimlig?

Kvaliteten av dina uttalande kanske inte bara är upp till dig själv att avgöra, och jag tror att jag talar för fler än mig själv när jag anklagar dina argument (i den mån de alls förekommer) för att vara av en ganska diskutabel kvalitet.
  • tattar-Emma

Vänta är bara dumt. Sex blir inte lika bra med första partnern som med de senare.

• shakynose

Den som kan avge ett trohetslöfte inför Gud, och samtidigt inte tro att detta löfte är rimligt att uppfylla, är i mina ögon en hycklare och tar varken Gud eller äktenskapslöftet på allvar.

Svar på tråden Vänta med sex