Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Vänta med sex

Jag gör ett försök att förstå ditt svar på Duchess inlägg om GT syn på att vara "gift".
    Sen har jag läst bibeln, på 3 språk, och jag vet interiktigt om jag kan hålla med om att bibeltidens "vigselceremonier" hade nått som helst med det vi idag kallar för kristet äktenskap att göra.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:11:22 följande:
    Varför är ju det viktiga? Men ok jag ska leta vidare för er skull...
  • JustMeAndMyLove

Jag är otroligt intreserad av språk. En översättning lämnar mycket åt slumpen, ord tolkas och ändras hela tiden. Speciellt det engelska språket är svårt att översätta till ett skandinaviskt. En roman blir oftast nästan dubbelt så lång när den ska översättas från engelska till svenska, för att engelskan är ett mycket rikare språk. Jag har läst bibeln på Svenska, Isländska och Engelska och Koranen på Svenska och Engelska och det står kanske samma sak men med de olika språknyanserna kan de absolut tolkas olika.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:17:53 följande:
    Fast du vet att det står samma sak på alla språk va?
  • JustMeAndMyLove

Nu blir det kanske OT men får handikappade gifta sig enligt bibeln? (riktar frågan till alla)

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:21:37 följande:
    Haha kul att ha bra argument ibland...Vem har någonsin sagt att teologi är lätt? Gud har humor så chilla. Ska jag verkligen citera hela Höga visan, läs den istället jag tror det blir bättre för alla om du inte vill fylla hela tråden på en gång.
  • JustMeAndMyLove

Tänkte på det senaste rönet som anger att homosexualitet är ett medfött "handikapp", en variation av nån del i luktcentra som gör att man reagerar på "fel" feronomer.
    Eftersom det här "handikappet" finns hos alla djurarter anses det vara korekt benämnt som en naturlig variation (precis som rött hår eller att vara kortväxt, ta vad ni vill) Hur som helst en variation som du nog skulle se som Guds skapelse.

Och nu blev jag faktiskt grymt nyfiken på var i bibeln definitionen av en kvinna och en man finns som tydligast... Nån som vet?

Hur som helst så finns det nog många handikapp som förhindrar att man får gifta sig enligt bibeln ur din tolkning, när man föds med två kön tex. När man föds utan att kunna bekräfta vilket kön man har. osv osv

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:26:26 följande:
    Nej det hänger ihop och poesi är inte känt för att vara kortfattat precis haha! Varför kan ni inte bara läsa och kommentera? Självklart får handikappade gifta sig? Varför undrar du? Varför tvekar du ens?
  • JustMeAndMyLove

Ett forum fungerar så att man citerar den man vill svara, på så sätt kan flera prata samtidigt.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:32:36 följande:
    Är det mitt fel att ni är för många som snackar just nu, tagga ner. Igen så är detta ingen diskussion utan en debatt!
  • JustMeAndMyLove

Vänta lite....
    Du sitter väl för f*n inte och SKRIVER OM bibelcitat???

Vette fan vad det är för bok du sitter och läser ur men du kankse ska gå och läsa en riktig bibel innan du sätter dig och "Citerar" på nätet.

• JustMeAndMyLove

Var på en föreläsning igår om KSK, "kvinnor som har sex med kvinnor". Det väckte MÅNGA frågetecken i mig!

Tex vägras lesbiska få göra cellförändringsundersökningar på många ställen i landet. Pga att de inte kan smittas av det här viruset (som jag glömt namnet på igen) vilket det nu visat sig inte vara sant.

Men den mest intressanta frågan var just vad ÄR samlag och NÄR förlorar man sin oskuld.
    Överallt på sjukvårdsrådgivningens, socialens, kommuners, umgdomsmotagningars sidor mf. är det de två orden/begreppen som används.

Hon som höll föreläsningen hade faktiskt ringt runt för att höra vad samlag och oskuld var ur en lesbisk kvinnas perspektiv OCH ur en hetrosexuells perspektiv och inte en enda person, vare sig ungdomsmottagningar, smittskyddsinstitutet eller läkare/barnmorskor kunde svara på det.

Så frågan om oskuld och samlag och när man kan smittas, när man inte är oskuld längre finns det faktiskt inget svar på idag. Det finns ingen tydlig definition av det.

(hoppas det inte är allt för OT men tänkte just på frågan om "oskuld eller inte oskuld")

• JustMeAndMyLove

Ja eller så blir man av med oskulden själv om man använder tex en dildo vid onani, och det känns ju inte heller som att det vore att förlora oskulden..

tattar-Emma skrev 2009-10-01 17:20:10 följande:

En viktig fråga såklart, om sex definieras som penetrering så förblir ju världens promiskuösaste gaytjej oskuld i hela sitt liv.Dessutom misstänker jag att bibelns invändningar mot okontrollerat sex har med arv och faderskap att göra i slutänden (visst står det nånstans att det är okej att ha utomäktenskapligt sex om man gifter sig omgående efteråt?) och det är ju knappast en lika stor issue idag.
  • JustMeAndMyLove

Hahaha, ja men precis :P

tattar-Emma skrev 2009-10-01 17:30:39 följande:

Den rök med första tampongen . min bröllopsnatt är körd.
  • JustMeAndMyLove

Fast alla tjejer gillar inte penetration men det skulle ju vara problematiskt att ha den definitionen. Det är dock definitionen av "samlag" när det gäller sjukvård. Står det att man inte får ha "samlag" innan en undersökning gäller enbart penetration (enligt Gyn)Så då räknas också viss onani som samlag. Ytterst märkligt enligt mig!

Men vad är då sex? Kyssar? Petting? När har man haft sex och då också förlorat sin oskuld?

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:03:27 följande:
    Fast att förlora oskulden är ett begrepp som menar att man hade sex för första gången inget snack om saken där. Penetrera gör ju alla tjejer som onanerar men har de sex då? Då finns det nog inga oskulder alls isf.
Svar på tråden Vänta med sex