• marduc

    Bjuda särbo?

    Dilemma: måste bjuda en kvinna som jobbar hos mig då och då. hon är mkt speciell men har en del sidor som jag älskar, det är inget problem att bjuda henne men hon har en särbo som bor 20 mil härifrån och endast kommer hem på helger. Särbon är en yttersk märklig man som aldrig varit trevlig- kan inte ens säga hej när han kommer och hämtar henne efter jobbet. jag vil verkligen inte ha honom på vår fest!
    Hur gör jag?? Måste jag bjuda honom? eller kan jag använda mig av det faktum att de är särbos?
    Hjälp! Måste posta alla inbjudningar imorgon.

  • Svar på tråden Bjuda särbo?
  • Imma

    Det faktum att de är särbos är ingen anledning att inte bjuda honom rent etikettsmässigt. Är de ett etablerat par så är de. Det "korrekta" är alltså att bjuda med honom.

    Det har jag förståelse för att ni inte vill om det är så att han är otrevlig mot er. Kan du inte prata med din kollega och höra med henne lite försiktigt hur hon ser på situationen?

  • Fides spes caritas

    Ibland kan man ju ha förutfattade meningar om personer.
    Han kan vara osäker etc.

    Jag hade bjudit så kan din vännina och han välja om han ska följa med eller inte.

  • marduc

    Tack för era svar, då blir det till att lägga till honom till inbjudningslistan och hoppas att han tackar nej...{#lang_emotions_wink} 

  • Fides spes caritas

    hihi, ja det är väl så man får göra
    Är han inte social kanske han väljer att inte komma.
    Annars kanske ni blir positivt förvånade, man behöver ju inte döma innan.


    marduc skrev 2009-08-13 15:48:01 följande:
    Tack för era svar, då blir det till att lägga till honom till inbjudningslistan och hoppas att han tackar nej... 
  • Maalina

    Hmm.. Vet inte om jag hade gjort det. Kan du inte prata med kollegan och säga att eftersom du inte känner hennes särbo så blir det lite märkligt om han skulle komma på ert bröllop?


    marduc skrev 2009-08-13 15:48:01 följande:
    Tack för era svar, då blir det till att lägga till honom till inbjudningslistan och hoppas att han tackar nej... 
  • 090208

    Tycker absolut inte man ska bjuda en otrevlig manniska pa gratis middag!!! Brollop eller ej, om ni inte gillar honom, vad 17 ska han da dit och gora??

    Ar sa trott pa "korrekt" och "etikett"... Kanslor da..?

  • Maalina

    Håller med! Denna korrekthet och dessa etiketter som bestämmer hur och vad folk får göra... Bränn dom böckerna! Gör så att ert bröllop blir precis som ni vill ha det med de människor som gör er dag lyckligare! Undvik resten!


    090208 skrev 2009-08-13 16:34:49 följande:
    Tycker absolut inte man ska bjuda en otrevlig manniska pa gratis middag!!! Brollop eller ej, om ni inte gillar honom, vad 17 ska han da dit och gora??Ar sa trott pa "korrekt" och "etikett"... Kanslor da..?
  • ClaraH

    Jag tycker att det är underbart om mitt bröllop kan få mina gäster att verkligen trivas. För mig är det självklart att tänka sig in i deras "känslor", så där för skulle jag alltid bjuda respektive. "Etikett" är ju till för att förenkla samvaron mellan människor...


    090208 skrev 2009-08-13 16:34:49 följande:
    Tycker absolut inte man ska bjuda en otrevlig manniska pa gratis middag!!! Brollop eller ej, om ni inte gillar honom, vad 17 ska han da dit och gora??Ar sa trott pa "korrekt" och "etikett"... Kanslor da..?
  • 090208

    Haller med, gillar inte sant som styr.


    Maalina skrev 2009-08-13 16:44:34 följande:
    Denna korrekthet och dessa etiketter som bestämmer hur och vad folk får göra... Bränn dom böckerna!
  • marduc

    härligt att höra hur olika vi alla ser på det{#lang_emotions_laughing} självklart skall man inte döma ngn på förhand , han kanska blir kvällens spexare! men ett försiktigt samtal kan jag nog ta med henne som malina skriver- det kanske löser sig till det bästa. återkommer med utgången på det hela!{#lang_emotions_undecided}

  • lingon82

    vi bjöd alla respektive. En tjej som jag bara träffat en gång tidigare och då var jätteotrevlig mot mig kom med världens leende på läpparna och gratulerade oss innerligt. Kanske beter sig folk illa ibland för att de är blyga/obekväma/stressade osv osv? Kanske var hon trevlig på bröllopet för att hon genuint upplevde det som en ära att få närvara trots att vi inte är vänner och därför ansträngde sig lite extra? Vad vet jag... dock är jag glad över att ha bjudit henne då hennes kille är bästa kompis med maken som i sin tur blev jätteglad.
    Visst... er dag i all ära men tänk vad det kan göra för en relation du värdesätter att bjuda med respektive. Det är ju ett annat sätt att se på saken än 090208 gör.

Svar på tråden Bjuda särbo?