• JanetKim

Hur mycket kommer erat bröllop att kosta?

Som sakt som ovan....
    Räkna med allt!

• Svar på tråden Hur mycket kommer erat bröllop att kosta?
  • FiaoJonny
    Aeternum skrev 2009-08-16 22:34:00 följande:
    En liten fråga bara... Förlåt TS om jag stjäl din tråd... Alla ni som lägger ner större summor (närmare 100´000 eller mer) har ni bra betalda jobb, tar ni lån eller hur finansierar ni bröllopet? Har ni sparat länge?Är bara nyfiken... Skulle själv vilja lägga ner mer än våra 85´000 för att verkligen få det bröllop vi vill ha, men tom jag som alltid drömt om ett prinsessbröllop börjar backa & undra om vi inte ska skita i allt & lägga pengarna på oss själva istället...Ni som redan gift er; var allt värt pengarna ni la ut?
    Vi har i alla fall gjort så att vi har sparat ihop så mycket det bara har gått på ett halvår och har idag kommit upp i 60000 kr. Sedan har vi faktiskt tagit ett lån på 160000 kr, vilket vi beräknar vara klara med på cirka 2-3 år. Vi har stabila inkomster och kände att vi antingen fick vänta 2-3 år för att spara ihop pengarna, eller ta ett lån och gifta oss nu. Det blev det senare. Kan ju inte säga idag vad jag kommer känna om det i efterhand, men än så länge så känns det bra. Vi får det bröllop vi vill ha när vi vill ha det. Sen har vi inte fått någon hjälp av föräldrar eller liknande eftersom de inte har ekonomiska resurser för det.
  • mandycandy

vi tjänar bra båda två och har väl ut ca 50 000 rent i månaden tillsammans. Detta gör att vi ganska lätt kan spara undant 10-20 000 i månaden. Sett ur detta perspektiv är ju inte 200 000 en alldeles för stor uppoffring för oss + att vi fått 100 000 av våra föräldra... MEN det är inte mängden pengar man lägger som räknas. För oss är det så att vi båda jobbar väldigt mkt varför det för mig är värt mer att lägga lite mer saker på saker och att det ingår tidsbesparande moment (t ex att festlokalen sköter ALLT mm)

Men om vi hade gift oss när vi var studenter är jag säker på att vi hade blivit minst lika lyckliga och tyckt att det var lika bra om vi la bara 40-50000. Men då hade vi samtidigt haft mer tid att pyssla själva.

Om det är värt det ? ingen aning men jag har lagt pengar på onödigare saker iallafall :)

Aeternum skrev 2009-08-16 22:34:00 följande:
    En liten fråga bara... Förlåt TS om jag stjäl din tråd... Alla ni som lägger ner större summor (närmare 100´000 eller mer) har ni bra betalda jobb, tar ni lån eller hur finansierar ni bröllopet? Har ni sparat länge?Är bara nyfiken... Skulle själv vilja lägga ner mer än våra 85´000 för att verkligen få det bröllop vi vill ha, men tom jag som alltid drömt om ett prinsessbröllop börjar backa & undra om vi inte ska skita i allt & lägga pengarna på oss själva istället...Ni som redan gift er; var allt värt pengarna ni la ut?
  • Daaling

Vi har en budget på 250000 kr (exkl. bröllopsresan), men hoppas få det till att bli närmare 200000 kr, men det får bli det det blir bara det inte överstiger 250000 kr. Vi kommer att ha 120 gäster. Vi har relativt välbetalda jobb och har sparat i något år, men det som gör det möjligt för oss att ha ett sådant dyrt bröllop är för att våra föräldrar gått med på att betala 1/3 var. Så det blir väl ca 80000kr för oss, för mina föräldrar och hans föräldrar. Ingen av oss kommer att ta lån för bröllopet.

• Katarina Michael

Vi räknar på ca 50000 för 50 personer, utan resa då.

Vi ska gifta oss i trädgården, så de blir att hyra tält med bord o stolar. Golv ska vi fixa själva att lägga i tältet...litar inte på svensk-sommar....

Tält: 7000kr
    Mat: 10000kr (3 rätters)
    Ring: 5000kr
    Tårta: 2000kr
    Catering 2 personer: 1600kr
    Brudkläning: 4000kr
    Brudskor: 500kr
    Brudgumskläder: 2000kr
    Sminkning/hår: 2000kr
    Blommor: 2000kr
    porslin: 3500kr
    Övrigt: 10000kr

Övrigt är sånt som dekoration och annat vi inte tänkt på, som vigselförättarens researvode osv...

Musik tänkte vi köra via playlist...

Största utgifterna är ju, maten (här kan man komma dyrt eller billigt undan), ringar (dyrt eller billigt beroende på vilken ring man vill ha), lokalen (visa hyr dyra andra lånar osv) samt brudens utstyrsel, smink, hår, klänning (även här kan man fixa håret själv, köpa billig klänning/hyra )

Men de händer ju bara en gång så då tycker jag om man kan ska unna sig själv detta.

Vi sparar ihop allt själva, har helt okej inkomst för att vara i vår ålder...

• Galotti

Vi har planerat ett litet, budget bröllop med inte för dyr, 1-vecka-lång resa (vi har inte så mkt tid på oss heller för att kunna vara borta längre - jobb och mina studier går före).

I nuläget ligger vi på ungefär 35000 inkl. resa. Festen för 30 personer i en inhyrd lokal. Tycker att vi är duktiga med tanke på att vi gifter oss och festar i huvudstaden

Av allt hittills så är det maten som är dyrast.
    Ang. resa så valde vi en vecka i Bulgarien. Har hört att det är billigt och fint där.

Joo... man skulle ju vilja åka nånstans längre bort och def. längre tid men det finns ingenting vi kan göra åt det nu. Tänker göra kanske som våra kompisar gifta förra året som ska till Thailand en hel månad detta år som en utebliven bröllopsresa Inte så dum idé... Har mer tid att spara lite.

• AlaM

Vårt kommer att hamna nånstans mellan 40 000-50 000 exkl. bröllopsresa. Bröllopsresan blir lite utifrån hur mycket vi hinner spara ihop mellan februari och juni (är student) och hur vi kan få ledigt. Men det kommer troligtvis gå till Italien, fast inte charter då så klart!

• Trubbel

Har 60 gäster och allt kommer gå på ca 65000-70000, exkl resan. Tar inga lån, men får en del bidrag från våra föräldrar.

• Jvö

Vårat bröllop kommer kosta 77 000 inklusive resa. Vi betalar allt I hop sparade pengar.

• Clea

Vi står för mesta kostnaden för bröllopet själva genom att ha sparat pengar. Vi får oxå bidrag från föräldrar.

• HurraViSkaGiftaOss

Vårat kostade 160000

Svar på tråden Hur mycket kommer erat bröllop att kosta?