• MrsHelloKitty

ska vi behöva ställa in bröllopsresan? (långt)

Känner mig helt förtvivlad, vet varken ut eller in.

Jag och min sambo ska gifta oss i början på september och ska åka på bröllopsresa (en vanlig chartervecka i Tunisien). Vi började planera för bröllopet i april i år, och jag var vid denna tidpunkt sjukskriven 50% och hade fått reda på av läkarn att det skulle ta tid att bli frisk. Läkarna vet inte riktigt vad som är fel men men har i grunden en reumatisk systemsjukdom som antagligen blivit mer agressiv och framkallar nu även allergiska reaktioner ungefär dagligen.

Jag hade då i april en bild av att till semestern skulle jag ha blivit bättre, men semestern har kommit och gått och jag är sämre än någonsin. Kan inte jobba alls, är helt sjukskriven. Skulle börja studera igen om 1 vecka, tror inte att detta kommer att gå, är jätte ledsen. Mår även ganska dåligt psykiskt för tillfället känns som min hälsa har blivit ett fängelse som jag inte kan ta mig ur. Det enda som jag sett fram emot är mitt bröllop, vår resa och festen vi ska efter vi kommit hem.

Men försäkringskassan vägrar att godkänna min sjukskrivning, så jag får inga pengar någonstans ifrån och vi kan precis betala våra räkningar med sambons lön. Skulle jag orka skulle jag arbeta eller plugga och då få pengar, men jag kan inte, känns så hopplöst. Allt för vigsel är betalt och köpt och även inför festen (mina blivande svärföräldrar ger oss festen i present). Men ska vi behöva boka av vår bröllopsresa??? Det skulle ge oss pengar så vi klarar oss i ca två månader.

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden ska vi behöva ställa in bröllopsresan? (långt)
  • workoutgirl

Jag hade nog bokat av bröllopsresan och flyttat den till senare.

• Red Scarlet

Jag hade nog också bokat av bröllopsresan ifall det gick. Om du nu ändå är så sjuk som du säger kanske du inte hade kunnat njuta av den ordentligt? Jag förstår att du vill ha något att se fram emot men jag skulle nog hellre se fram emot att ha pengar de närmaste månaderna isåfall...

Hoppas att allt löser sig för er..

• Tess80

Ja jag håller med föregående talare. Jag hade också skjutit på bröllopsresan faktiskt, hur jobbigt och tråkigt det än hade varit.

Jag känner igen mig lite i det du skriver faktiskt. Jag är långtidssjukskriven pga. en lungsjukdom som jag har. Och så har ju även sjukkassan "bråkat" stundtals med mig med ibland. Men det enda som gäller är att inte ge upp! Jag vet att det är svårt när man inte känner någon ork eller energi. Men jag fick mycket stöttning och hjälp utav min familj som gjorde att man ringde och "bråkade" tillbaka till FK och tillslut så gick det bra!

Så försök överklaga FK:s beslut och ge inte upp! För vi alla vet hur FK riktigt kan "köra över en". Men ge inte upp utan en fight!

Lycka till!!! Sänder en stor tröstkram till dig!

• sici

Vi fick ställa in både bröllop och resa förra året då min sambo var med i en olycka, en vecka innan vi skulle gifta oss.
    Jag var helt förstörd, kan knappt beskriva hur det var.
    först inte veta om han skulle överleva och sedan ta itu med att ställa in allt.
    Han har iallafall återhämtat sig bra så vi sticker till Sicilien och gifter oss om en månad.
    Även om det känns tungt nu så kommer er tid oxå.

Lycka till!!!!!!!!!!!!!

• emmibob

Spara resan till en tid då du också kan njuta av den. Att åka iväg då kroppen inte pallar och då den ekonomiska sitiationen egentligen inte håller tror jag skulle ge er en bröllopsresa ni inte skulle komma ihåg som bara ett underbart minne utan som något lite ångestframkallande.

Lägg din energi på vigsel och festen, då kommer du dessutom orka med att göra de två tillfällena till mer oförglömliga stunder!

Lycka till!

• MrsHelloKitty

Tack för era svar!

Tess80, jag kommer inte sluta överklaga F-kassans beslut. Men visst är det tungt att behöva kämpa så. Skulle de betala ut pengar så skulle rehabiliteringstiden bli kortare också.

Har tänkt precis som ni andra, att hur mycket kan man njuta när man har stressen hemma över hur man ska klara nästa månad. Men pratade precis med min mamma, som själv har reumatism och har kämpat i hela sitt liv. Hon vill så gärna att vi ska åka så hon ville betala resan åt oss. Jag är enda barnet, så klart hon vill ge mig allt men hon har även rätt i att sol och värme gör att jag mår bättre.

Så antagligen åker vi ändå, kanske blir det inte "drömresan" men vi har juh resten av livet att göra många underbara resor tillsammans.

Man ska aldrig ta hälsan för givet, men jag försöker njuta av små saker varje dag. Som att jag har världens underbaraste m2b, som ställer upp 110% varje dag! Det är lycka!

• nano86

Får ni resan betald så är det ju bra med värmen (har bekanta med reumatism ) så det gör nog gott.

Själv har jag vart sjukskriven nu i 3 v och kommer antagligen vara det 4 v til.... Har själv bröllopet att se fram emot men vår bröllosresa (vilket är en långhelg i sthlm om jag får bestämma med restauranger och museer) blir nog iställd eftersom jag inte ens kan söka jobb just nu. Är arbeslös och är så himla sk*tsur över att jag inte kan jobba

• Anja 19 juli 2008

Jag hade åkt...

Låter oansvarigt jag vet, men jag tror att en resa, bort från all skit, kunna slappna av, njuta av värme, vilket jag förstått är bra för just din sjukdom skulle kunna göra din hälsobild mer positiv.

Blir så ledsen när jag hör såna här saker. Hur är det möjligt att vi, i vårt samhälle, kan bli nekade sjukpenning när vi faktiskt ÄR sjuka. Det är så vidrigt att man inte finner ord.

Ni ska åka på er resa och sen kommer du kanske ha ork att kämpa för dina rättigheter och se till att få det som är rätteligen ditt.

Stor kram

Anja

• Anja 19 juli 2008

Såg nu att din mamma vill betala för resan. Då tycker jag absolut att ni ska åka.

Lycka till med allt!

Svar på tråden ska vi behöva ställa in bröllopsresan? (långt)