• Jonti

Praiano på Amalfikusten, hur ta sig från flygplatsen i Neapel??

Hej!
    Gifte oss för 6 år sen men har inte hunnit med någon bröllopsresa (fått 3 barn istället...) så nu har det äntligen blivit dags. Vi har bokat flyg till Neapel och hotell i Praiano som vi hört ska vara väldigt fint och mysigt. Men hur är det bäst att ta sig mellan flygplatsen i Neapel (vi landar på kvällen...) och Praiano. Går det bussar? Vad kostar taxi? Är det svårt att hyra bil och hitta dit själv...?

• Svar på tråden Praiano på Amalfikusten, hur ta sig från flygplatsen i Neapel??
  • älskarlivet

Vet inte riktigt var stället ni ska till ligger. Däremot var jag i Italien i somras, nere i Kalabrien. Vi flög till Rom och tog tåget ner till syditalien. Tåget gick även förbi Neapel. Så mitt förslag är att kolla om ni kanske kan åka tåg dit ni ska?

• E11a

Det går inga tåg från Neapel till Praiano. Vi var på Amalfikusten i början av November förra året och bodde nära Praiano. Flög in till Neapel. Vi Hyrde bil för veckan så vi lätt skulle kunna ta oss runt själva. Tyckte det var ganska lätt att hitta men om ni har en sat-nav att ta med så är ju aldrig det fel.Vi hade ingen och funderade på det när vi hämtade ut bilen men har för mig att det var himla dyrt att hyra sat-nav. Amalfi ligger nära Neapel. Kolla på Google maps. Vägbeskrivningen som google föreslår tar ca 1,5 timme att köra. Men det är den stora vägen. Kommer ni på dagen är det vackrare att köra längs Amalfikusten, dvs va Vico Equense, Sorrento och Positano (dvs runt själva Amalficusten). Vi hade som sagt bil men var där utanför högsäsong. När det är mycket folk på sommaren kan det nog vara rätt avskyvärt med bil på de fullproppade små vägarna. Vill ni nte ha bil skulle jag kolla med hotellet ni bokat om de kan ordna hämtning på flygplatsen. Om inte hotellet gör det så känner dom garanterat någon som har taxirörelse som de kan rekommendera.

Ha en trevlig resa!

• E11a

Sorry såg nu att ni landar på kvällen. Då kanske ni ska spara den vackra kustvägen till dagsljus någon annan dag!

• evst

Hyrbil i Italien är det bästa sättet, hyr direkt från flygplatsen när ni landar, boka i förväg så går det snabbare (Hertz eller Avis). På webben för flygplatsen kan ni se vilka hyrbilsföretag som finns representaerade. Vägarna är fina och det är lätt att hitta, ta med egen navigator och lägg in rutten redan hemma så har ni inga problem även om det är nattsvart då ni landar!

Ha det så trevligt, jag har rest mycket i Italien - ett underbart land!

Svar på tråden Praiano på Amalfikusten, hur ta sig från flygplatsen i Neapel??