• Kontrast

Förvirring kring förlovnings-/bröllopsringar

Hej alla!

Jag undrar lite över vad som är kutym gällande ringar när man friar till någon. Ska man ha en ring till sin partner som man trär på vid själva frieriet (förutsatt att hon säger ja såklart) eller en ring till henne och en till sig själv? Ska man ha en förlovningsring och senare en bröllopsring (vardera?) eller har man nu för tiden bara en ring var (förlovningsringen?) som man senare vigs med? Isf: har man då på sig förlovningsringen och tar av sig den på bröllopsdagen för att trä på den igen vid själva ceremonin? Som ni hör är jag högst förvirrad. Någon som kan skapa klarhet?

Tacksam för tankar kring detta.

• Svar på tråden Förvirring kring förlovnings-/bröllopsringar
  • Uttan

Jag och min sambo har varsin förlovningsring. Men när vi gifter oss nästa år ska han ta av förlovningsringen och enbart bära vigselring. Jag ska å andra sidan ha båda ringarna. Tror det är väldigt inviduellt.

• Skogsälvan

Jag och sambon har var sin förlovningsring, men bara jag ska ha vigselring. Vi graverar in vigseldatumet i hans förlovningsring.

• Kontrast

Okej, så den ursprungliga tanken är typ att man förlovar sig med varsin ring och sedan får bruden en vigselring som träs på i kyrkan. Om man är två kvinnor som ska vigas antar jag att man då förlovar sig med varsin ring och sen i kyrkan vigs med varsin vigselring? Förstår att detta är högst individuellt, försöker bara förstå själv grundidén :)

• Hemlig2009

Ja, du har rätt i att man vanligtvis har varsin förlovningsring och sen får kvinnan en vigselring. Men idag är det väldigt vanligt (tycker jag) att även mannen får en vigselring. Så om det är två tjejer som gifter sig så kan jag också tänka mig att de har både förlovnings- och vigselring.

• Kontrast

Lurigt ändå detta, för då ska ju helst förlovnings- och vigselringarna matcha varandra... vilken business alltså :)

Och friar man alltså med förlovningsringen? Som jag förstår det så är oftast förlovningsringen lite mindre uppseendeväckande än vigselringen, och det är väl trist att fria med en rätt "intetsägande" ring..? Kan man fria med vigselringen istället, och sedan tillsammans köpa förlovningsringar som matchar vigselringarna? Ojoj, många frågor blir det. Som ni hör upptar detta stor del av min tankeverksamhet, hur får ni det att gå ihop alla människor där ute? :) Jättetacksam för svar och tankar kring detta.

• tattar-Emma

Det är rätt amerikanskt att fria med ring. Där är det ju också så att ringen ska ha bling (= vara dyr) för att hon ska ha den som försäkring. I Sverige köper man varsin ring åt varandra och jag tror att det är relativt ovanligt att redan ha köpt när man friar.

USA: killen överraskar tjejen med bling-ring, sen får båda en enkel ring vid vigseln.
    Sverige: man går tillsammans och köper matchande, ganska enkla ringar. sen får bara tjejen en vigselring som ofta har sten, killen uppgraderar förlovningsringen genom att gravera in ett till datum.

Numera händer det att killen också får två ringar.

Jag tror på att inte köpa förlovningsringar i förväg. Välj tillsammans istället, då får hon också ett ord med i laget, både om vad hon ska ha på sig resten av livet och vad hon ska köpa till dig.

Ett alternativ är att fria med låneringar (tror man kan låna ringar hos vissa guldsmeder) som ni byter ut sen, eller med en leksaksring.

• EM ikström

I Sverige är det vanliga att växla ringar vid förlovningen. Dessa väljer man vanligen ut tillsammans. Förlovningen kan ske med eller utan frieri. Många är förlovade under lång tid och bestämmer tillsammans att de vill gifta sig, eller så friar den ena parten vid ett annat tillfälle. Vid vigseln får kvinnan en vigselring, gärna med sten. Mannen får vigseldatumet graverat i sin förlovningsring.

I anglosaxiska länder är frieri = förlovning. Där väljer mannen en ring som han ger till kvinnan vid frieriet. Här är det förlovningsringen som är den mest "avancerade" (den ska kosta mannen tre månadslöner enligt gammal sägen). Tackar hon ja är de förlovade. Vid vigseln växlar paret ringar, dessa är vanligen släta, alltså tvärt om mot tradition i Sverige.

Jag har alltså redovisat för "normalfallen", men som påpekats ovan är det väldigt individuellt. Handlar det om två tjejer eller två killar måste det ju vara bäst om båda får ringar vid båda tillfällena. Många guldsmeder har också låtsasringar att låna ut till ett frieri så att kvinnan själv får välja en ring hon tycker om senare.

• EM ikström

tattar-Emma hann visst före...

• tattar-Emma

EM ikström skrev 2009-08-15 23:20:00 följande:

tattar-Emma hann visst före...
    Ja, vi skrev rätt lika =). Jag anser iofs att ett frieri är frågan "vill du gifta dig med mig?" och om den andra svarar ja så är man förlovade, dvs har lovat att gifta sig. Förlovning utan frieri är snömos i mina ögon.
  • Hemlig2009

Vi bestämde att vi skulle gifta oss. Sen tittade vi ut förlovningsringar och vigselring till mig. Enkelt.

Svar på tråden Förvirring kring förlovnings-/bröllopsringar