• CaSan

Sy ihop festprogram

Jag har läst om ett par som har sytt ihop sina festprogram. Ni som har gjort detta....vill ni tipsa om hur man bäst gör detta. Behövs det annan tjockare tråd och nål för att det ska bli bra? Hur tjockt klarade symaskinen att sy? Jag har tänkt att ge mig på detta men vill gärna ha tips o råd från er som gjort det innan jag själv testar...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sy ihop festprogram
  • Chrisse och Jonas

Jag gjorde det med våra. Använde samma nål och tråd som vanligt.Jag böjde det översta bladet försiktigt så jag såg var mitten var, sen drog jag en tunn blyertslinje där. Sen la jag ihop hela häftet noga, vi hade rätt många sidor. Sen sydde jag. På nästan alla så syntes inte blyertlinjen efter jag sytt och där den gjorde de så suddade jag bort den. Sen knöt jag ett par knutar i början och slutet när jag sytt färdigt. (istället för att sy fram och tillbaka som man gör på tyg) Sen var det bara att vika häftet efter sömmen. Det blev jättefint. (jag syr inte i vanliga fall men klarade detta endå)

• KAGK

Har du bild på detta? Låter väldigt fint! Vilket tjocklek på tråden hade du?

• Chrisse och Jonas

Har ingen bild just nu.. men jag ska endå fota vårt inbjudningskort för att spara.. så ´jag ska försöka lägga upp en bild. tjocklek på tråd sa du.. tja jag vet faktiskt inte.. bara tog en vanlig vit tråd som fanns hemma. Men jag tog och ryckte liksom för att kolla att den tålde lite och det gjorde den, men det var absolut ingen specialtråd.

KAGK skrev 2009-08-16 13:11:28 följande:
    Har du bild på detta? Låter väldigt fint! Vilket tjocklek på tråden hade du?
  • KatjaB

åh vilken bra idé, tyckte det var onödligt att köpa snoddar att ha runt och att häfta kändes lite knöligt

• RonnysNina

Ett tips är att använda långa stygn! Annars är det lätt att pappret går sönder.

• Kirsto

Långa stygn och man kan behöva ändra trådspänning och mata fram stygnen för hand. Det är lite olika på olika maskiner... Min är inte så samarbetsvillig på papper tyvärr, men skam den som ger sig! Jättesnyggt blir det när det funkar iaf!

Svar på tråden Sy ihop festprogram