• AfroditEoAreS

Ryanair

Vad har ni för erfarenheter av att flyga med dem? Billiga resor till Paris ser jag.... så sugen att dra dit o gifta mig...

• Svar på tråden Ryanair
  • Tessthemess

Jag har rest med Ryanair säkert 30 gånger och har aldrig haft några problem med dom.

• AfroditEoAreS

oki härligt! =)

• älskarlivet

Jag har aldrig flugit med dem och skulle aldrig göra det heller.

Däremot har jag flugit med transavia och de har himla billiga flyg också och bra service! Vi flög tur/retur till Rom i somras, två personer för ca 2200 kr..

• Humlan66

Jorå, nog har jag flygit med shitair alltid,. Oj sorry ryanair .Skitdyrt ombord så köp inget där och flygplatser som ligger långt åt h-vete nästan med en massa extrakostnader.men klart billigt är det ju

• aikidoaasa

De passar helt ok om man inte byr sig om komfort. De är billiga, men i övrigt så är det en hel som är mindre roliga som man bör tänka på:
    * Flyplatserna ligger mer avsides och krångligare att ta sig till/från (skavsta är en av undantagen)
    * Mindre benutrymme än vad man kanske är van vid när man åker med andra bolag.
    * Dyrt ombord och inget ställe att handla på i frylgplatsen.
    * Flygplanet kan ibland vara skitigt då det inte riktigt hunnit städas mellan flygningarna. (en gång luktade det fortfarande spya i halva planet när vi skulle åka, det var två resenärer som hade spytt på ditresan...)

Men som sagt, är det inte resan som spelar någon roll och är det en kortare flygning så kan det definitivt vara ok att åka med dem.

• AfroditEoAreS

Tack för era svar!!
    Vet ni om flygplatsen i Frankrike, Paris,. är långt borta?

• älskarlivet

Dessutom om det är så att man av någon anledning inte kan landa på platsen dit man ska, låt säga att man ska till Sthlm men måste landa i Karlstad, då hjälper inte Ryanair en.. Då får man själv ta sig till Sthlm och man får ingen ersättning för det.

• sandralainen

vi åkte med ryanair till paris en gång, bouvaise eller liknande hette "flyplatsen" mer som en hangar. Den ligger ganska långt från staden men de går bussar. världens sunkigaste flygplats dock.

• Tessthemess

Som sagt... har flygit en hel del med dom och aldrig upplevt något strul. Kan dock rekommendera att vara på iaf flygplatsen i Paris i god tid innan avgång till Sverige. Flygplatserna utomlands är oftast större än i Sverige och då kan det ta lite längre tid med incheckning etc. Jag kan inte heller hålla med om att flygplatserna alltid är långt borta. Skavsta är dock väldigt långt bort från Sthlm (ca 1,20 h restid). Jag har flygit till Barcelona, Riga, London, Dublin, Berlin, Glasgow och Liverpool med Ryanair och det är betydligt närmare till flygplatserna där än vad det är till Skavsta. Att det inte heller finns någonstans att handla på flygplatserna stämmer inte det heller... klart det finns. Rekommenderar dock inte att handla på planet, men det är sällan nödvändigt då man flyger inom Europa. Jag tycker personligen att Ryanair håller samma klass som SAS.

• EM ikström

Tänk på att de tar en MASSA extrakostnader. Du betalar för varje väska du checkar in, du betalar för att checka in, du måste checka in på nätet och skriva ut boardingkort, annars får du betala straffavgift. De tar också 6 % kortavgift (förutom med VISA elektron som är gratis). Du får heller inte ta med mer än 15 kg (+10 kg handbagage) vilket är VÄLDIGT lite. Och du får räkna med att du får betala för övervikten. Och det kan bli dyrt. Normalt blir priset ändå ganska billigt, så det blir tyvärr Ryanair ganska ofta, men det är absolut inte förstavalet.

• Top secret bride

Precis som EM ikström mfl skriver så tar de ut extraavgifter för incheckat bagage, landar en bit ifrån resmålet och trafikerar inte de flashigaste flygplatserna.
    Men vi reser mycket med Ryanair och har t ex aldrig råkat ut för förseningar. Biljetterna kan bli riktigt billiga och hittar man sen ett bra boende så kan man få en riktigt prisvärd semester.
    Självklart kan en weekend med tex Resia kosta lika lite men då är man också låst vid deras hotell. Med egenfixad resa kan man ju välja och vraka bland Paris alla hotell! Boka inte i arrondissement 18, Pigalle. Red light district och ett rejält nattliv. Vi bodde i arrondissement 17, lite snett bakom Triumfbågen, Rue Poncelet. Mysigt med frukt, fisk och köttförsäljning på gatumarknaden och ett område som Parisare själva bor i. Mysiga barer i hörnet Rue Poncelet/Avenue des Ternes och vid Ternes Metro-station.

Det som är smidigt med Ryanair är ju att om man kan checka in på nätet både för utresa och hemresa på en gång. Skitsmidigt!

Parisflyget går till Beauvais som ligger ungefär 1-1,5 timme utanför Paris. Det känns som att man landar i någons trädgård typ, eller på villaområdets bakgata. Ett litet samhälle med en fd militärflygplats tror jag att det är.
    Ryanair har transferbussar för ?10-15 och de släpper av er vid ett hotell (Porte Maillot) i Paris nära tunnelbana. Smidigt att bo längs gul linje! Kolla gärna på metro-kartan. Porte Maillot ligger längs gul linje som station nr fyra till höger om La Défence som är den första till vänster.

www.ratp.info/picts/plans/gif/reseaux/metro.gif

Paris är underbart!

• Tess80

Vi åkte med Ryanair i fjol till Paris! Det funkade jättebra!
    Vi var iaf. nöjda. Visst, flygplatsen ligger en bit bort men vi tyckte inte att det gjorde något.

Ni köper biljetter till flygbussarna på flygplatsen (går inte att missa) dom kostar 13 EUR (t/r) och dom tar er till Porte Mailott. Resan tar ca 60 - 90 minuter. Från Porte Mailott så ligger det ett M (Metro) och därifrån så åker ni dit ni ska. Kolla gärna upp kartor på tunnelbanor och kolla hur ni ska åka i förväg.

Vill du veta någe mer så säg bara till

Här kan du läsa mer

www.paris-turist.se/beauvais.htm

AfroditEoAreS skrev 2009-08-16 16:45:39 följande:
    Tack för era svar!!Vet ni om flygplatsen i Frankrike, Paris,. är långt borta?
  • evst

Men det ÄR superbilligt, trots att man lägger på alla extraavgifter. jag har rest mycket med Ryanair, och visst, enkelt, men servicen är likadan som på sas och på sas får man heller ingen mat nuförtiden utan att betala. Personalen är snabb och effektiv, duktiga med att hämta det du beställt, om du gör det. Och då flyger jag mycket business och vanlig ekonomi extra i jobbet i hela Europa.

Och väskorna, 25 kg är mycket! Vi har nyligen rest två veckor hela familjen till Italien, med ryanair och vi kunde inte ens komma upp i viktnormen för bagaget, dvs 15 kg incheckat och 10 kg handbagage. 10 kg handbagage är jättemycket, väg din resväska nästa gång så ser du

Jag reser om några veckor till London med min son, 2000 kr, MED incheckat bagage och alla extraavgifter, t/r, det kallar jag billigt...

Men, klart man skall vara medveten om allt det som påpekas här, då man bokar med ryanair!

EM ikström skrev 2009-08-16 18:40:57 följande:

Tänk på att de tar en MASSA extrakostnader. Du betalar för varje väska du checkar in, du betalar för att checka in, du måste checka in på nätet och skriva ut boardingkort, annars får du betala straffavgift. De tar också 6 % kortavgift (förutom med VISA elektron som är gratis). Du får heller inte ta med mer än 15 kg (+10 kg handbagage) vilket är VÄLDIGT lite. Och du får räkna med att du får betala för övervikten. Och det kan bli dyrt. Normalt blir priset ändå ganska billigt, så det blir tyvärr Ryanair ganska ofta, men det är absolut inte förstavalet.
  • lillalyckan

Jag har alltid varit nöjd med Ryanair. Vi betalde 1400 t/r (inkl. bagage & avgifter) till London för två personer. Då flög man til Stanstead, en bit från London men det gick bussar ver tionde minut så det var ingen fara. 1300:- till Venedig... Nu köpte vi biljetter t/r Berlin två pers. 234:- Då behöver det inte vara toppcomfort...

Men jag skulle inte åka med dem på en längre flygning, men absolut inom Europa. Bara man vet att det kan tillkomma kostnader och är beredd på det så varför inte. Man betalar för det man vill ha helt enkelt!

• PennyJenny

Jag flyger helst inte med den av ren princip, jag gillar inte deras affärsmetoder och det man fått veta om deras personalpolitik. Jag betalar hellre lite mer för att personal ska ha bra arbetsvilkor osv.

• Top secret bride

Det negativa blåses alltid upp i media. Vilken flygplanspersonal har bra villkor idag?

• PennyJenny

Förvisso inte, men det är inte bara det, som sagt, jag gillar inte deras sätt att driva bussines på. Jag tycker inte att man använder lättklädda tjejer i reklamen och jag tycker inte att en vd ska uttala sig som han gjorde i det fallet. Jag tycker föredrar att man får gå fritt på toaletten under resan och istället betala någon krona extra för det på min biljett oavsett om jag nyttjar den eller inte. Massa små saker för min del som bidrar till min totala bild av företaget.

Men det står ju var och en fritt att själv välja vad som är viktigast för dem. För mig är inte priset det viktigaste alla gånger och jag har lyxen att jag inte alltid behöver välja det billigaste. Och det är ju fördelen med en fri marknad, men eftersom frågan ställdes så gav jag min syn på saken.

• Galotti

Om jag har nåt val (typ: kan flyga med andra bolag för inte mkt högre pris eller har extra sparpengar) så försöker jag undvika RyanAir men ibland känns det bara meningslös att betala upp till 3ggr mer för en flygresa som tar typ 1-2 timmar... Då kan man klara sig utan mat eller nåt.

Har flugit med RyanAir ett par ggr och det finns ju visst mkt att klaga på men å andra sidan säger priset allt om service och sånt
    Är biljetter superbilliga i jämförelse med andra bolag så tar jag RyanAir. Men då gäller det bara slutpris och inte det som står i början innan man bokat alla nödvändiga grejer.

Men har man pengar över och kan lägga det på ett annat bolag, så gör gärna det istället och njut mer

• älskarlivet

Tänk bara på att om ni flyger med Ryanair och de av någon anledning inte kan landa där ni ska landa utan msåte landa på någon annan flygplats så får ni själva ta er till slutdestinationen på egen hand och ni får ingen ersättning för det heller..

Svar på tråden Ryanair