• AfroditEoAreS

rimligt pris på present

när ens syson gifter sig? pratar man om några hundra eller tusen?

• Svar på tråden rimligt pris på present
  • Hjartafró

Jag tycker att 300-400 kr per person är rimligt när vänner gifter sig, så när/om min syster gifter sig så skulle det nog handla om 1500-2000 kr, lite beroende på vad de skulle önska sig. Men sen beror det ju på ens enkonomiska situation, när jag var studenr hade jag ju inte kunnat lägga så mycket.

• Flygande taxen

Kanske du kunde fråga ditt syskon?

Känns ju kanske inte så kul att gå fråga hur dyr present man ska köpa... Men det kanske blir lättast så.

Det är ju så olika för folk detdär. I min bekantskapskrets så har jag t.ex. en kompis som köper julklappar och födelsedagspresenter till sin familj för runt 600 kr, medans vi i min familj brukar köpa presenter för runt 150 kr. beror ju så mycket på hurudan "kultur" man har i den egna familjen emd sånt.

Dessutom är det ju rätt mycket som kan bli lite pinsamt sådär när det kommer till presenter, och framförallt deras värde. För självklart så är det ju pinsamt ifall man köper en för billig present. Men jag tror att det kan vara nästan lika pinsamt ifall man skulle köpa en som är för dyr.

Så mitt råd är alltså att du frågar av ditt syskon ungefär hur mycket de tycker är OK att lägga på presenten och sen ser du till din egen ekonomiska situation. Kanske ditt syskon inte vill säga rätt ut heller vad presenten kan kosta, men du kanske får ett hum om i vilken prisklass det rör sig.

Svar på tråden rimligt pris på present