• JohanochLouise

HJÄLP - byta präst?

Vi träffade våran präst idag och det var verkligen katastrof!! Kan man byta präst 3,5 vecka innan bröllopet (12 september).
    Om det bara han som finns tillgänglig, kan man hyra en präst från en annan församling?

• Svar på tråden HJÄLP - byta präst?
  • Prazzen

Kolla i prästtråden om dom vet.
    Vad hände?

• marduc

Försök byta om det inte känns rätt för er! det finns säkert någon annan som är tillgänglig och som kanske passar er bättre.men du måste nog börja ringa runt omgående.

Stort lycka till!

• JohanochLouise

Han talade t o m om hur vi skulle stå och gå:

"Ni får inte gå i takt till ingångsmusiken"
    "Ni får inte fippla med ringen för då kanske någon fnittrar och då kanske någon pratar om det efteråt"
    "tärna och marskalk måste läsa en vers var"
    "Ni måste stå i exakt position och inte byta ställning för det kan folk prata om"
    "när ni går ner på knä får ni inte falla ihop som fällknivar"
    Johan sa vigselceremoni men då rättade han honom och sa att det heter faktisk vigselgudjänst.
    Innan vi skickade kyrkoprogrammet till tryck skulle han kolla igenom och godkänna det.

Han kom hem klockan 18 och åkte hem 20.30!!! Och vi som hade en tid att passa klockan 20.

Såå fruktansvärt osmidig.

• Fjosok

Nu är det ju faktiskt en gudstjänst där vigselcermonin ingår och mycket av det han säger ligger på en präst att säga.

Sen beror det ju på HUR prästen sa det också, såklart ...

• JohanochLouise

Fjosok: Självklart ligger det på prästen att säga vissa av de här sakerna, och det är klart att man som icke-religiös inte kan komma och diktera villkor och säga att man inte vill att det ska vara så kyrkligt och så där. Vi har full respekt för kyrkans vigselceremoni och de regler som medföljer där, men man kan ju inte ta vilken skit som helst.

Hela hans tal och uppenbarelse skvallrade om att han inte tyckte att sådana som vi (icke-religiösa) hade i kyrkan att göra överhuvudtaget. Riktigt stock-konservativ högervriden unken gammelpräst med andra ord. Naturligtvis ska man respektera kyrkans former för vigsel, men då måste faktiskt kyrkan också respektera oss och inte vara nedlåtande, mästrande och direkt otrevlig.

Och naturligtvis vävde han in fyra-fem gånger under samtalet hur viktigt det var att bibeln endast talade om att man och kvinna får gifta sig - allt annat var bara konstiga påfund från regeringen som han inte gillade... Vad han nu skulle tjäna på att berätta det för oss...

• Fjosok

OJ men tjenare. Vilket stift bor ni i?

Blir lite nyfiken då jag är präststudent själv.

• Prazzen

Förstår om ni vill byta.
    Hoppas det går att ordna

• JohanochLouise

S:t Pauli Göteborg.

• kikki kikki

men jösses.....jag vet en jätte trevlig präst i S:t Pauli.
    han är i ca 35-40 åldern.
    När jag skulle gifta mig förra året skulle vi ha han och han skratta och skämtade och jag pratade en del med han efter vi ställt in bröllopet.
    Antar att det inte är han.

Svar på tråden HJÄLP - byta präst?