• josefineoerik

opassande tal

Jag berättade nyligen för en vän att hon kommer bli bjuden på mitt bröllop nästa år. Det är en vän som jag rest och partajat mycket med när jag var yngre och hon började genast planera att hon ska hålla sitt tal om våra partyår och berätta pisamma saker samt visa osmickrande bilder på powerpoint samtidigt. Jag vet att hon kan vara grov i munnen samtidigt som hon älskar att märka ut sig och synas/höras.

Hon tyckte jag var fånig när jag sa att jag inte tyckte det lät som en bra ide och att hon kommer göra det ändå.

Är det jag som är fånig eller ska jag låta bli att ha möjlighet till powerpoint för att slippa vara nervös för att det kommer massa pinsamma kort jag inte vill visa på mitt bröllop? Bara för att hon gillar uppmärksamhet.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden opassande tal
  • Tess80

Nej det tycker jag att det verkligen inte passar sig på en bröllopsfest! Jag hade blivit jätteledsen/upprörd om någon hade gjort så mot mig.

Det är ju liksom eran stora dag som går i kärlekens tecken, och ingen förnedringsfest.

• Alexxxi

Hon ska respektera och acceptera att du inte vill. Jag hade INTE velat att nån visar upp nåt sånt på mig, speciellt när man har mor och farföräldrar med.

Tycker du ska säga åt henne att inte hålla tal överhuvudtaget, ett tal ska fint med lite skämt men inte sånt som skämmer ut en helt och hållet.

• josefineoerik

Tack för era synpunkter, precis vad jag ville höra=)
    Jag får säga till de som har stället att jag inte vill att den möjligheten ska finnas att visa kort eftersom att hon inte förstår. Så slipper jag vara nervös.

Vet inte hur jag ska få henne att inte hålla tal bara..

• Alexxxi

Är det en jätte jättenära vän nu ? För annars tycker jag att du kan säga om hon inte respekterar dina känslor gentemot detta så kan hon lika gärna låta bli att komma på bröllopet.

• kullaberg

Jag håller med föregående talare! Det passar sig inte och det borde hon förstå och respektera!

Du är säker på att hon inte skämtade då? Jag har en kompis som skulle kunna berätta en hel del pinsamheter om mig, och sa en gång att hon skulle göra det på mitt bröllop. Men det visade sig sen att hon bara skämta och att hon aldrig skulle skämma ut mig på min stora dag. Lyckat skämt, nej inte särskilt, men bättre det än att det var allvar

• Panzerfaust

Du vet ju inte vad hon kommer hålla tal om, det kanske blir jättefint. Varför har du öht bjudit henne om du tänker bakbinda henne?

Lite pinsamma tal bör/ska man räkna med.

• Alexxxi

Kan tänka mig att du gick runt och va nervös? Hehe eller ni kanske inte gift er än?

kullaberg skrev 2009-08-20 12:29:53 följande:
    Jag håller med föregående talare! Det passar sig inte och det borde hon förstå och respektera! Du är säker på att hon inte skämtade då? Jag har en kompis som skulle kunna berätta en hel del pinsamheter om mig, och sa en gång att hon skulle göra det på mitt bröllop. Men det visade sig sen att hon bara skämta och att hon aldrig skulle skämma ut mig på min stora dag. Lyckat skämt, nej inte särskilt, men bättre det än att det var allvar
  • josefineoerik

Hon har varit men inte så nära längre..
    Men du har rätt Alexxxi,det är lika bra att säga det på en gång att hon får respektera att jag inte vill ha massa partyminnen upplästa inför släkt och framförallt min nya släkt.

Lika bra att markera det på en gån annars kommer jag bara gå och störa mig på det.

• Alexxxi

Precis, visst det ska få dig att skratta men inte förstöra din dag=)

Hoppas hon förstår.

josefineoerik skrev 2009-08-20 12:32:00 följande:
    Hon har varit men inte så nära längre..Men du har rätt Alexxxi,det är lika bra att säga det på en gång att hon får respektera att jag inte vill ha massa partyminnen upplästa inför släkt och framförallt min nya släkt. Lika bra att markera det på en gån annars kommer jag bara gå och störa mig på det.
  • kullaberg
    Alexxxi skrev 2009-08-20 12:31:50 följande:
    Kan tänka mig att du gick runt och va nervös? Hehe eller ni kanske inte gift er än?
    Nej vi har inte gift oss, men jag pratade min vän på allvar och sa att om hon inte kunde respekter att jag inte ville ha ett sånt tal så ville jag inte att hon skulle hålla tal öht. Då sa hon att hon bara hade skämtat och skulle aldrig komma på tanken att göra bort mig inför min släkt och vänner.

Så¨till TS, prata med henne ordentligt och säg precis vad du tycker och tänker! Lycka till
  • josefineoerik

Tack kullaberg, det ska jag göra!

• 090208

Tycker det ar sa hemskt med alla stackars brudar och brudgummar som blir utskamda pa mohippor/svensexor och brollop! Inget kul alls!

• Tessthemess

Oroa dig inte.... inte för att jag vet hur hon är men har hon sunt förnuft (vilket majoritetn har) så tar hon nog det lite lugnt. Sedan kan man ju även styra upp det så att toastmastern / toastmadame sätter hennes tal längst ner på listan när middagen börjar dra mot sitt slut. Det är ju ändå dom som styr talordningen. Då har hon sett och hört nivån på de andra talen + att hon inte är lika laddad...? Förhoppningsvis.

• Julia78

Vår toastmaster krävde att få höra alla (eller läsa) alla tal innan våran fest just för att undvika opassande saker. sen kunde man ju inte vara säker på att de höll just det talet som de gav till honom men det ska nog mycke till för att nån ska orka skriva 2 tal.

Svar på tråden opassande tal