Hur långt innan beställer man brudbukett?
Gifter oss på nyårsafton så vi planerar febrilt... men hur tidigt/sent beställer man brudbuketten?
Gifter oss på nyårsafton så vi planerar febrilt... men hur tidigt/sent beställer man brudbuketten?
Jag var inne i en blomsterbutik igår och hörde mig för lite. De ville ha en beställning ungefär 14 dagar innan bröllopet, eventuellt tidigare ifall jag ville beställa någon speciell blomma. Enklast är ju om du hör med just din florist. Det skadar nog aldrig att vara ute i god tid heller, speciellt inte eftersom du har en speciell dag att gifta dig på.
Nyår e ju en stor dag för floristerna,så jag hade bokat upp en florist, ganska snart faktiskt, sen behöver du ju inte beställa modell, blommor o så där detaljerat ännu på ett par månader.
Oki...får ta mig en tur till floristen!
Eftersom det är en så speciell dag som Nyår skulle jag definitivt börja kolla runt nu under hösten för att få rätt på vilka som ens har öppet eller levererar då.
Annars varierar det stort hur lång framförjhålling olika butiker vill ha. De som gör många bröllop har större behov av att boka in folk för konsiltation och får också fullt ibland, medan en butik som inte har så mycket brudbinderier kan vara er flexibel.
För beställningens skull så räcker 10-14 dagar bra, men för planering av verksamheten kan det vara lite för lite. De flesta skulle nog säga en månad iallafall.
Själv tycker jag att floristen har kopetens för att ge tips om så mycket vad gäller färger osv att man borde träffa denne tidigare, men det beror ju på hur mycket man ska ha hjälp med.
Bara bukett är ju en helt annan
beställning än om man beställer bordsarr, brudbåge, roskonfetti,tärnbuketter, näbbkorgar och hårkransar etc etc.
För din del TS så lägg din beställning i november, INNAN julhysterin börjar vid första advent. Då har man väldigt lite tid med annat än juljobb i butikerna.
Tack för alla svar! Har ringt runt nu å ska till en florist till veckan! Lika bra att kolla upp i tid!