• Jordgubbs-Jenny

För stor för att vara brudnäbb?

Hej i värmen!
    Jag och min fästman planerar att gifta oss i maj eller juni 2004. Det kommer att bli en kyrklig vigselcermoni men vi har inte bestämt var ännu.
    Nu är det så att han har en dotter som är 12 år som bor hos oss på halvtid. Vad tycker ni - är hon för gammal för att vara brudnäbb? Jag har en känsla av att brudnäbbar brukar vara mycket yngre och att det ligger någon slags symbolik i att ha med ett gulligt litet barn under vigselakten. Hon kommer ju att vara tonåring nästa år! Vi kommer inte att ha några tärnor eller någon bestman eller så. Jag har inget emot att det bara är vi där framme men jag vet inte riktigt vare sig vad jag vill när det gäller henne eller vad som egentligen är "korrekt". Sedan är det klart att det kanske skulle fylla en funktion att hon var där för att greja med släpet (om jag har ett...) eller hålla buketten.
    Eller skulle hon kunna vara tärna rent av? Jag vore mycket tacksam för kommentarer från alla er pålästa bröllopsexperter!
    / Jenny

• Svar på tråden För stor för att vara brudnäbb?
  • Jj?

Det är väl symboliskt mycket fint om hon är den som tar din bukett då det behövs! Lite juniortärna. Hon kanske kan läsa en liten dikt? Om hon vill... Jag skulle tro att hon uppskattar att bli tillfrågad om en roll!

• anniekw

Visst skulle hon kunna vara både ock! Egentligen är det väl sagt att näbb är upp till 12 år, (tror jag) men vi har 2 tjejer som är 13 samt en 9-årig kille eftersom vi redan har 3 vuxna tärnor. Det där tycker jag att man bestämmer helt själv! Hon kanske skulle tycka mycket om att vara tärna, fråga henne! :)

• A-bruden

Jag tycker att hon skall få vara tärna och hjälpa till med ev. släp och bukett. Hon kommer säkert att vara jättestolt över sin uppgift och känna sig mer delaktig i ert bröllop. Sen kan du ju kalla henne för "lill-tärna" så att hon slipper övriga tärna-plikter som att hålla tal eller ansvara för möhippan.

• Jordgubbs-Jenny

Det låter ju positivt! Dessutom är det faktiskt så att hon sjunger riktigt fint (hon går i Adolf Fredriks musikklasser...) och har vana av att sjunga solo så vi kanske till och med kan föreslå att hon sjunger något. Jag ska begrunda detta.

• lillaEgo

Begrunna bör Du verkligen göra.

Är det så att hon är intresserad av att vara tärna är det ett fantastiskt tillfälle att binda er samman.

Själv ska jag ha en jämnårig tärna (27 nånting )......

Sedan ska min dotter som kommer vara 12 år nästa vår vara andratärna. Hon har fått till uppgift att ta hand om sina yngre bröder som ska vara näbbar, men hon kommer ha en identisk klänning som förstatärnan och hon kommer även tillbringa hela dagen tillsammans med oss hos frissan bland annat.

Grunna lugnt!

• miannie

Nabb/brudnabb ar traditionellt barn mellan 4-8 ar, min brudnabb kommer vara nio pa det tionde. Jag tycker det ar en estetisk fraga - om din dotter ar valdigt lang t ex ar det battre att hon ar tarna tycker jag. Det ar svart att saga med 12-aringar, vissa ser ut som barn, andra ser ut som vuxna. Gor vad som kanns ratt.

Lycka till.

• ulda

Ja, jag håller med om att det är bättre att kalla henne tärna. Det är ju ungefär samma sak om man inte förväntar sig lika mycket av tärnan (man kan ju inte gärna förvänta sig av en tolvåring att hon ordnar möhippa osv). Men det låter fint att låta din dotter vara delaktig under vigseln. Det är ju en familjehögtid! :)

• åsis

Vi har tre "barn" med oss; en 6åring, en tioåring och en tolvåring. Hon på tolv kommer väl att fungera som "lill-tärna", hjälpa till med bukett och släp och även andra saker.

Svar på tråden För stor för att vara brudnäbb?