• sandralainen

Vilken ordning skriver jag gästerna?

Behöver hjälp?
    Håller på att skriva ett festprogram och ska ha kort info om alla gäster. Har för mig att dem ska vara placerade i en viss ordning. Vilken?
    Det jag har för mig är;
    Brudens mor
    brudens far
    brudgummen mor
    brudgummens far
    Mormor
    farmor
    morfar
    etc

• Svar på tråden Vilken ordning skriver jag gästerna?
  • Tessthemess

Oj... finns det en speciell ordning?

Då är det logiskt att det fortsätter med eventuella barn och syskon, därefter kanske man tar marsalker och tärnor, toastmaster, toastmadame och övriga gäster?

• sandralainen

låter klokt. Så himla invecklat behöver de ju inte vara, krångligt nog i alla fall.

• MrsRobinson

Bokstavs ordning funkar alltid

• Hjartafró
    sandralainen skrev 2009-08-21 19:31:56 följande:
    Behöver hjälp?Håller på att skriva ett festprogram och ska ha kort info om alla gäster. Har för mig att dem ska vara placerade i en viss ordning. Vilken?Det jag har för mig är;Brudens morbrudens farbrudgummen morbrudgummens farMormorfarmormorfaretc
    Herregud, det spelar väl ingen roll vilken ordning folk står i? Men visst, bokstavsordning känns ju ganska lämpligt.
  • Martinaa

Vanligast är väl att man numrerar platserna där folk sitter, dvs man ritar upp borden med numrerade platser. Bruden blir alltid nummer ett, brudgummen två osv. Sen skriver man ju presentationerna i den ordning som gästerna får numret efter bordsplaceringen. Detta innebär ju att man och fru i ett par kan vara flera nummer ifrån varandra, om de tex sitter mitt emot varandra.
    Så tycker jag är bäst, för då kan man som gäst lätt leta upp någon som sitter vid ens bord och läsa om denne, även om man inte kan namnet på personen.

Hängde du med?

• Love is
    MrsRobinson skrev 2009-08-28 20:55:56 följande:
    Bokstavs ordning funkar alltid
    det kör vi också
  • 20091021

Är det gäster som kan vara okända för vartandra tycker jag Martinasas förslag låter väldigt bra. Annars låter bokstavsordning som en bra idé

Svar på tråden Vilken ordning skriver jag gästerna?