Någon här som varit på Samos!?
Åker till Samos den 18/9 och undrar om någon varit där? Vad tyckte ni i så fall?
Tacksam för tips på bra restauranger, sevärdigheter, schysta stränder osv allt som är värt att veta :)
Mvh Cecilia
Åker till Samos den 18/9 och undrar om någon varit där? Vad tyckte ni i så fall?
Tacksam för tips på bra restauranger, sevärdigheter, schysta stränder osv allt som är värt att veta :)
Mvh Cecilia
Vi var där på vår bröllopsresa! Var på Samos ska ni bo?
Pythagorion!!
ok, där var vi bara på genomfart så den orten kan jag inte så mycket om. Vi bodde själv i Kokkari och med facit i hand kände vi att vi valde rätt ort.
Vi åkte till Efesos i Turkiet, åkte över till Patmos och åkte på en båttur med bbq och bad. Och sen hyrde vi även bil och körde runt ön.
Har precis varit i pytagorion, det finns några små stränder runt staden två som ligger precis i början och i slutet av hamnpromenaden. Vi föredrog den som låg lite mer avskilt.
Ett underbart resemål, var väldigt romantiskt. Vi försökte undvika restaurangerna på hamnpromenaden och åt istället på de trevliga gardenresturangerna som ligger i gränderna. Vi åt även på Lakis taverna som ligger längs med huvudvägen (upp för hela backen) jag kan verkligen rekommendera räkorna och musslorna där en av de godaste måltiderna jag ätit i hela mitt liv.
Annars så rekommenderar jag er att åka med en av alla de badbåtar som ligger i hamnen som tar er till fina stränder. Kapten Janis är rolig och gör båtresan till en upplevelse.
Att hyra vespa är lätt och det finns bland annat ett trevligt vattenfall att bada i (ligger i samma stad som universitet men har glömt bort namnet. Dock kör alla som galningar :)
Vi tyckte det var genuin, vackert och det blev en kanonresa!!
Vattenfallet ligger i Potami. Vi hyrde bil och hann se väldigt mycket, vi bodde som sagt var i Kokkari och tyckte den orten var den mysigaste på ön.
Vi bodde i Pythagorion när vi var på Samos. Jättemysigt!! Dock är det 4 år sedan vi var där så restauranger och sånt kan ju ha ändrats så där kan jag inte rekommendera något. Men det ligger massor med restauranger i hamnen och vi tyckte flera var helt ok.
Vi hyrde vespa och tog oss runt ön. Stränderna runt Pythagorien var ok om man inte har något emot lite sten och sånt. Annars rekommenderar jag att hyra bil eller vespa och ta er till andra stränder runt om ön som är betydligt finare.
Cecilia: se några tips som jag la in i slutet på din tråd om Sicilien (vilken slutade med en diskussion om Samos).
I övrigt håller jag med ovan inlägg, förutom att det finns en lååååång strand en bit utanför Phytagorion (vid det hotell som ni ska bo på).
Kolla den här länken: www.samosguide.com/listingview.php
Jag var på Samos för fem år sedan och bodde då i Votsalakia(?). En väldigt liten men mycket mysig ort, lugn och stillsam. Åkte inte runt så mycket, men stranden Psili Ammos besökte vi flera gånger, underbar! Sedan funderade vi på att göra en vandring till Pythagoras grotta men ångrade oss så vi inte medtagit tillräckligt vandringsvänliga skor. Synd, för det hade varit kul att se!
Hej!
Jag var där för nio år sedan och vi tyckte att det var fint. Vi bodde i Samos stad, men jag vet att vi åkte en buss-tur till någon strand i närheten av Pythagoras där det var jättefint. Det var som ett "sund" där och på andra sidan såg man Turkiet. För övrigt håller jag med någon här som tyckte man skulle hyra moppe. Det gjorde vi hela vår vecka, och vi hann se mycket vackra vyer och stränder som man annars aldrig hade kommit till.
Kokkari är fantastiskt! Vill ni har mys och romantik, ta in på Kalidon palace! Grymt! Vilket läge, hänförande utsikt, väldigt lugnt & trevlig personal. Vi sa att vi var på bröllopsresa och blev genast uppgraderade till hotellets svit. Det är en ganska lång backe upp till hotellet men om man hyr vespa är man nere på beachen på 2 minuter (700 för en vecka). Jag kommer att återvända!
Snart åker vi!!! På lördag går flyget till Samos!
Hoppas ni får en härlig resa! Hyr en vespa och susa runt på ön, missa inte alla små "honungsbodar" längs de krokiga vägarna...
Det fanns en sjukt trevlig restaurang i en trädgård lite längre upp i backarna, när jag var i Pythgorion för typ 5 år sen. Jag drömmer fortfarande om deras förrätts-sallader. Ååååh mums! Hela Pythagorion är jättemysigt! Ha en härlig semster!
Rätt tid att resa. Den värsta turisthysterin har lagt sig. Alla tar det litet lugnare. Alla blir trevligare. Priserna går ned.
Det är fortfarande jättevarmt i havet. Kan ev. bli litet kyligt på kvällen, så att en jacka eller en kofta behövs. Kan oxå ev. bli någon regnskur, så ett paraply kan vara bra att ha. Annars så skiner solen oftast, varmt som en svensk högsommar.
Ha det riktigt skönt nu! Berätta när ni kommer tillbaka!
Samos är underbart! Har varit där två gånger efter tips på bloggen brollops-resa.blogspot.com. Det är en skön avslappnad stämning på Samos, speciellt om man åker före eller efter högsäsongen. Ön är otroligt vacker och stränderna är härliga (om man gillar klappersten).
Hej allihopa!
Nu har vi kommit hem från Samos och det var riktigt härligt!! Hade jättevarmt hela veckan och inte ett moln på himlen 30 grader i luften och 25 i havet. Jättefint hotell och OK strand - men har lärt mig nu att jag föredrar sandstrand.
Maten var mycket bättre än på kreta, välkryddad och god. Hamnen jättemysig med enorma yatcher! Det var dock den enda lyxen ön bidrog med.. Men grekland är ju grekland...
Om någon undrar nåt är det bara att fråga!
//Cecilia