• Emyc

Månad för liljekonvalj

Någon som vet vilken månad det är som liljekonvaljen kommer?

• Svar på tråden Månad för liljekonvalj
  • MV85

Beror lite på var i landet du bor och hur våren bli, men generellt: Maj.

• Niini

ååh, det funderade jag också på :) Passar perfekt eftersopm vi funderade ha o gifter oss i maj.

• Vid havet

En kollega till mig gifte sig 30/5 i Skåne och hennes florist sa att om det var så att liljekonvaljerna inte hunnit komma i Sverige så skulle hennes bukett (som skulle bestå av bara liljekonvaljer) kosta 10.000!!!
    Nu hann de komma men det var tydligen lite osäkert även så sent i maj.

• SkogsNorpan

Det beror väldigt mycket på vädret under våren. Min farmor fyller år den 19e maj och ibland har de inte börjat blomma, ibland blommar de som mest och ibland har de blommat ut! Detta i Göteborgstrakten.

• Emyc

Tack för svar. Uppskattas mycket.

• allehanda

Vid havet skrev 2009-08-25 10:38:36 följande:

En kollega till mig gifte sig 30/5 i Skåne och hennes florist sa att om det var så att liljekonvaljerna inte hunnit komma i Sverige så skulle hennes bukett (som skulle bestå av bara liljekonvaljer) kosta 10.000!!! Nu hann de komma men det var tydligen lite osäkert även så sent i maj.
    Den floristen är tydligen ingen riktig skåning, i Skåne överlag är det en gammal tradition att ge mor på Mors dag(sista söndagen i maj) en bukett av liljekonvaljer. Obs de flesta blomsterbutiker i Skåne har liljekonvaljer plockade i lokala skogar runt om de behöver ofta inte köpa in av grossisterna.
Svar på tråden Månad för liljekonvalj