• Superstarfia

Ångest över gästlista...!! HJälp!!

Jag har fått ångest redan, å det är ett år kvar tills vi gifter oss..

Det är så att jag har en väldigt stor familj, och släkt om man jämför med min M2b. Han har mamma,pappa, mormor, en bror med familj och sin mammas moster med man.

Medans jag har en mamma och en pappa med nya respektive, 8 syskon, 5 mostrar eller morbröder med familj, 18 kusiner, ja ni förstår att ja kan hålla på i evighet.. vi har sagt att vi ska bjuda närmsta familjen och några vänner.. och ca 60 gäster.

Jag är nu uppe i 43 stycken från bara min släkt å lite vänner till mig.. hur fan ska vi få ihop de här.. utan att min M2bs familj ska känna att dom är åtsidosatta?

HJÄLP!!

• Svar på tråden Ångest över gästlista...!! HJälp!!
  • Niini

Knepigt situation :/ Har lite liknande släktträd själv.. Dock ska vi snart börja med gästlistan o se hur många det blir i första ronden innan vi lägger en gräns.Kanske ni skulle testa det? Eller så får du sätta dig ner o diskutera med din andra hälft vad han tycker. Bättre tips än så kan jag inte komma med just nu..

• Imma

Precis samma som för oss. Min släkt är jättestor, medan min man egentligen bara har sin familj (mamma, syster, svåger, systersöner). Visst dominerade min släkt gästlistan, men det var ju inga bekymmer i sig. Ingen kände sig åsidosatt av den orsaken. Vad är du är rädd ska bli fel?

• mittid

Ångest över att ni har olika stora släkter verkar vara ett "självskapat" problem, som bara är ett problem om man gör det till ett.... Varför inte bara bjuda in dem ni tycker om och vill ha med? Måste Du ta ansvar för vad alla andra känner?

• Imma

Kan tillägga att vi struntade i det här med brudens familj och vänner till vänster i kyrkan och brudgummens till höger. Alla satte sig där de ville och där plats fanns. Då behövde min man inte känna sig "utpekad" i kyrkan heller.

Imma skrev 2009-08-25 13:49:06 följande:
    Precis samma som för oss. Min släkt är jättestor, medan min man egentligen bara har sin familj (mamma, syster, svåger, systersöner). Visst dominerade min släkt gästlistan, men det var ju inga bekymmer i sig. Ingen kände sig åsidosatt av den orsaken. Vad är du är rädd ska bli fel?
  • Flygande taxen

För mig hade det varit likadant. Jag har 8 mostrar/fastrar/morbröder/farbröder (maken har 2). Med deras respektive + barn hade vi blivit närmare 40 personer, bara på dom. Lägg till våra 4 syskon med barn och resp., skilda föräldrar med sambos, farmödrar osv. så hade det blivit runt 70 personer, och alla bara släkt. Då ska man ju också bjuda några kompisar etc.
    Det hade blivit ett alldeles för stort bröllop för oss, så vi drog gränsen vid närmaste släkten och bjöd inga fastrar etc. eller kusiner alls! Hade dessutom inte känts så roligt att bjuda hela tjocka släkten då man inte har så bra kontakt me dom...

• Moirie

Finns många sätt att hantera det på.
    1 Bjuda lika många var helt strikt och förklara det för släkten.
    2 Bara bjuda de ni verkligen vill ha där, för er skull.
    3 Bara bjuda visst många ur varje del av släktgrenarna, tex farbror med fru och kusinerna får göra upp själva vilka två av dem som går på bröllopet och representerar den familjen.
    4 Bjuda alla till vigseln men bara föräldrar, syskon och mor/farföräldrar till middagen.
    5 Ha en billig mottagning efter vigseln där ni har råd att bjuda alla som kan tänkas vilja komma.
    6 Skicka ut en första våg av inbjudningar till ena sidan av släkten och efter osa se hur många ni har råd och plats med inför nästa våg av inbjudningar till andra sidan av släkten(funkar bäst om släkterna inte känner varandra).
    7 Gifta er utan några gäster alls

• Svanboet

Vi har nått liknande...

Jag och m2b har lika stora "kärnfamiljer" så där går det på ett ut. Sen har han fler äldre generationer i livet än vad jag har och han har fler syskon på sina föräldrars sidor än jag har. Å andra sidan tycker jag ju lika mycket om hans släkt som han gör så jag ser dem mer som mina vänner än hans släkt.

Vår föreslagna lösning: Vi sätter nog en gräns på hur långt bort i släktbanden vi går (t.ex. morbror men inga kusiner), bjuder dem vi tycker ska komma innanför den gränsen och sen fyller vi ut med vänner så det blir en härlig skara människor som förhoppningsvis alla kan komma. Sen väljer och planerar vi utifrån hur många som kom in på listan. En andra våg av inbjudningar skickas bara eventuellt ut till ytterligare vänner efter det att släkten redan osa:at.

• gbg mackan

Vi gjorde så att vi valde ut våra vänner först sen fyllde vi på med släkt som vi träffar ofta. Det kanske låter dumt men jag har några kusiner jag inte sett på tio år och då känner inte jag att jag behöver bjuda dem. Men börja med dem ni verkligen ha på ert bröllop. Sen är det bara fylla på med släkt. Man skall ju tänka lite bjuder dem oss om de skulle gifta sig. Men det är ju helt inviduellt vilka man bjuder, men vi prioterade våra närmaste vänner framför släkt.

• Superstarfia

Vi sa först att vi inte skulle bjuda några kusiner eller mostrar och så..

men ja har nu sagt att ja måste få bjuda två mostrar och deras respektive för dom alltid funnits där för mig..

så även om ja stryker dom 4, så blir det inte många färre.. och jag kan ju inte låta bli å bjuda mina syskon!

• Mammilon

Jag valde fastrar/mostrar och några kusiner, de jag känner att jag har kontakt med. Hoppa över alla andra (om ni nu inte har nära kontakt med alla.) I slutänden var det flera släktingar som inte kom och de var väl dem jag saknade minst, men samtidigt hade det ju varit roligare att i så fall bjuda vänner som kommer...

• Nove

Jag tycker inte att det spelar någon roll från vilken sida släkten kommer ifrån, och jag menar din blivande mans familj vet ju själva hur det står till med antalet släktingar så det lär ju inte bli någon överaskning om du förstår vad jag menar?
    Det är väll klart att du vill och kan bjuda dina närmsta vare sig de är 10 st eller 100 st. sålänge de är de som du verkligen vill ha med på ditt bröllop.
    Skillnad hade ju varit om ni valt bort en massa släkt från hans sida som inte fick komma för att sedan översålla med din släkt.

• Alexxxi

Tycker heller inte att det spelar nån roll. Tvärtom det kan bli roligare för dem "få" att träffa så mkt nytt folk=) Det hade jag tyckt.

På mitt och min m2b's bröllop kommer det va ca 170 från min sida och 30 från hans eftersom största delen av hans slält bor utomlands.

• Love2010

Såg att någon skrev att man ska börja med vänner och sen fylla på med släkt. Det var ett ganska smart initiativ...

Men vad gör man om man gör på detta sätt och ändå landar på 120 personer?

Vända och vrida på namnen...

• Fenixx

jag har liten släkt medan sambon har större släkt med syskon med respektive osv

men vi har sagt att vi inte bjuder några kusiner, mor/farbröder osv

känner att vi hellre bjuder vänner som vi umgås mycket med och så den närmsta släkten.

• Lilla Fru L

Vi hade samma problem varöfr vi tog beslutet att enbart bjuda ring 1 i släktledet, alltså syskon, föräldrar med respektiven, men inga fler i släkten och sen fylla på med de vänner som vi ville ha där.
    Sen bjöd vi på en stor fest hemma när vi väl vara gifta! Det suppskattades mycket och alla förstod vårt dilemma.

• NEK

Hej,
    nu är det några år sedan jag gifte mig men ändå... vi hade liknande situation som ni, fast släktbiten var gamska jämn (om är stor på båda sidor), sen kom vi till kompiskretsen som däremot var ojämnt fördelat.

Vi bjöd våra gäster enligt följande kriterium:
    närmaste familj
    familj man faktiskt umgås med (avlägsna släktingar, nej tack. släktingar man skickar julkort och födelsedagskort till, nej)
    riktiga vänner som man har för livet
    vänner man umgås flitigt med
    vänner man har (även kallade bekanta, nej)

allt hänger ju faktiskt på hur stor budget man har och vad som är viktigast.. många gäster eller att man får uppleva dagen med sina närmaste ?

• Moirie

Vilken smart lista! *kopierar och sparar*

NEK skrev 2009-09-15 13:25:05 följande:
    Vi bjöd våra gäster enligt följande kriterium:närmaste familjfamilj man faktiskt umgås med (avlägsna släktingar, nej tack. släktingar man skickar julkort och födelsedagskort till, nej) riktiga vänner som man har för livetvänner man umgås flitigt medvänner man har (även kallade bekanta, nej)allt hänger ju faktiskt på hur stor budget man har och vad som är viktigast.. många gäster eller att man får uppleva dagen med sina närmaste ?
  • Lilla Fru L

Jag måste få göra ett tillägg - det har inte bara att göra med hur stor budget man har, det har också att göra med vad för slags bröllop man vill ha. Vi ville ha ett intimt bröllop, där vi som brudpar inte bara hann hälsa på alla, inte bara prata med alla, utan faktiskt också umgås med alla våra inbjudan gäster. Hade vi haft större budget tror jag nästan att vi ändå skulle bjudit de vi bjöd, men kanske kunnat bjuda på logi och sådant - helt enkelt gjort det ännu bättre på de som avra där. Eftersom vi från början innte bjöd så många, så hade vi kanppt några avhopp. Alla visste att vi endast hade bjudit de som var viktiga för oss och som vi väldit gärna ville ha där, så då växte de med uppgiften, så att säga. det blev en toppendag för oss, en upplevelse som vi delar med våra allra närmaste familjer och vänner.

• brud2011

Jag har 7 stycken på min sida medan min m2b har i runda slängar 50-60 stycken som kommer att närvara vid vårt bröllop.

Vi kommer att göra så att alla får sätta sig vart dom vill, så att inte ena sidan av kyrkan gapar tom medan den andra är fullsatt.

Sen kommer vi bara att bjuda in närmsta familjen att fira med oss efter kyrkan, så då blir vi 25-30 stycken.
    Då är det bara familj, syskon, föräldrar o våra närmste vänner,

Svar på tråden Ångest över gästlista...!! HJälp!!