• Niini

    Okänd andra hälft

    Sitter o skriver en preliminär gästlista nu o började fundera på vänners karlar. Är det fult att inte bjuda dem? Är flera som jag aldrig ens träffat..
    Är det skillnad på om de är förlovade eller bara tillsammans?

  • Svar på tråden Okänd andra hälft
  • mittid

    Oftast bjuds ju de respektive in som lever i sk etablerade förhållanden... men man väljer ju att bjuda dem man vill... om någon tackar nej för att deras respektive inte är bjudna så är det nått ni får leva med.

  • Sebastiána

    Om paren är gifta eller sambor ska man definitivt bjuda dem även om man aldrig träffat dem!

  • Flygande taxen

    Vi har bjudit så pass lite gäster, att vi också bjöd in ALLA respektive. Även den "eventuella respektiven" som ungkarlarna kan ha.
    För om de har någon respektive som vi ännu inte träffat så vill vi ju gärna träffa dom nu!
    Men om man har tänkt bjuda väldigt många gäster så är det ju också lite av en kostnadsfråga förstås...

  • Hemlig2009

    Ja, det var en självklarhet att bjuda in våra vänners respektive. Varför bjuda in för att fira kärleken när inte gästerna får ta med sin egen?

  • HurraViSkaGiftaOss

    Hur skulle du känna om du inte blev bjuden till ett bröllop, utan bara din kille?

  • happytoaster

    Sett från etikettens regler så är det oartigt och ohyfsat att inte bjuda med respektive men detta gäller endast om det är ett etablerat par, dvs ett par som är förlovade, bor ihop eller har varit tillsammans en längre tid.

    Du behöver alltså inte bjuda killen/tjejen som kompisen har dejtat ett par gånger men du bör bjuda kompisens partner om de är ett etablerat par.

  • Ore

    Varför har du inte träffat deras respektive? Och tror du inte att du kommer göra det heller?

    Vissa vänner träffar man ju i princip aldrig med respektive, men då borde det även gälla omvänt - de har i princip aldrig träffat din blivande man.

    Och då kan man ju undra varför de ska bli bjudna på ert bröllop, för att fira dig?

    Vill du att de ska komma för att fira dig och din man som par, så bör du även bjuda deras respektive, och låta dem komma som par...

    Litet flummigt kanske, men hoppas du förstår vad jag menar

  • 090208

    Neeej, orka!!!

    (Sorry, kunde inte lata bli, forlat...)


    HurraViSkaGiftaOss skrev 2009-08-25 15:04:02 följande:
    Hur skulle du känna om du inte blev bjuden till ett bröllop, utan bara din kille?
  • Nicossambo

    Jag tycker att har man bjudit någon som har sambo eller ett förhållande och dem har varit tillsammans ett tag tycker jag att man ska bjuda den andre. När vi har skrivit gästlista har vi bjudit respektive jag tycker att det är ett måste.

  • Prazzen

    Eftersom ni har ett tag kvar till erat bröllop (om det är i maj 2011) så borde du väl hinna träffa dom?
    Har ni inte umgåtts med kompisarna innan dess så verkar det ju inte vara några nära kompisar och då skulle jag fundera på om det vore aktuellt att bjuda dom ändå.

  • Annapanna larsson

    Håller med Hemlig2009 fullständigt - kunde inte sagt det bättre själv!

  • Stina Karlsson

    Hej!

    Jag och min sambo har blivit inbjudna till ett bröllop. Min sambo har ALDRIG träffat vare sig bruden eller brudgummen och är alltså en okänd gäst.

    Är det oartigt att bara jag går och inte min sambo? Han känner sig lite tveksam. Flera som vi frågar tycker att det är emot "etikettreglerna" att endast en av oss går. Hur resonerar ni som ska gifta er?

  • anne på grönkulla

    Nej, det är absolut inte mot nån sorts etikett att tacka nej om man är bjuden. En inbjudan är en vänlighet inte en inkallelseorder. Men vill han inte lära känna dina vänner när de ansträngt sig? Det kanske kan uppfattas som lite nonchalant och oartigt mot både dig och dem, kanske, men ingen behöver eg tycka nåt alls om det mer än du. Du kan lugnt gå själv om ni bestämmer så, men kanske vill ni för er egen skull fundera på varför han inte vill?

    Stina Karlsson skrev 2009-08-29 10:46:28 följande:


    Hej!Jag och min sambo har blivit inbjudna till ett bröllop. Min sambo har ALDRIG träffat vare sig bruden eller brudgummen och är alltså en okänd gäst.Är det oartigt att bara jag går och inte min sambo? Han känner sig lite tveksam. Flera som vi frågar tycker att det är emot "etikettreglerna" att endast en av oss går. Hur resonerar ni som ska gifta er?
Svar på tråden Okänd andra hälft