• catja820

Vad betyder förkortningarna och vilken håller längst?

Har tittat i Guldfynds reklamblad och funderar lite på vad förkortningarna betyder och vilken som är "bäst"?

För på en del ringar så står det typ " tio diamanter 0.23 ct WSI" vad betyder det? Och på en del andra står det "tio diamanter 0,08 ct"....

Sen tänkte jag även fråga om det är för tidigt att börja titta på ringar nu när vi inte ska vigas förrens den 2/1-10? Ska vara i rådhuset endast jag och min m2b + dotter... ingen fest eller liknande utan drar på smekmånad/semester efteråt...

• Svar på tråden Vad betyder förkortningarna och vilken håller längst?
  • Niini

Det är knappast för tidigt om du frågar mig, vi gifter oss inte förrän 21 maj 2011 men ringarna e så gott som klara redan :)

• Vid havet

ct = carat (alltså diamantens vikt och storlek)
    W = wesselton (färgen, finns lite olika. Tror W och TP top wesselton är vanligast i vanliga butiker)
    SI = small insitions (allstå små fel/fläckar i diamanten, finns olika VS, VVS, SI som nog är de vanligaste.)

siffrorna är ju antal karat.

Det finns en del information om diamanter på nätet, sök där så får du all info du behöver.

Ska ringen beställas är det högtid att titta! Annars är det ju gott om tid.

• kapellösa

ct=carat som är diamantens vikt. 1ct=0,2g
    W står för vad det är för färg på diamanten, W=vit. Ju vitare diamant desto finare och dyrbarare. SI=hur stora inslutningar/orenheter som finns i diamanten. Ju renare och klarare diamant desto finare och dyrbarare är den.

De exakta graderingarna och färgskalorna kan du läsa om på Wikipedia

Svar på tråden Vad betyder förkortningarna och vilken håller längst?