När ändras mitt efternamn?
Gifte mig 8/8 och det tog ca 2 1/2 vecka tills det ändrades. I stället för att logga in på internetbanken skulle jag rekommendera dig att logga in på skatteverkets hemsida där du får tillgång till all info.
Gifte mig 8/8 och det tog ca 2 1/2 vecka tills det ändrades. I stället för att logga in på internetbanken skulle jag rekommendera dig att logga in på skatteverkets hemsida där du får tillgång till all info.
Gå in på www.skatteverket.se sen ganska långt till höger finns det två rader med menyer där du i den översta menyn väljer skriv ut personbevis och i den andra väljer du hur du vill legitimera dig. Sen kommer du till inloggningssidan där du loggar in, sen kommer det en meny och där väljer du ganska långt ner på sidan väljer du personbevis på svenska. Då kommer det upp en ny sida som visar alla uppgifter för dagen.
Är dålig på att förklara, så hoppas du förstod vad jag menar.
Mailade dessa frågor till skatteverket och fick detta till svar:
Det kan ta några veckor (2-3 veckor beroende på belastning på kontoren) innan vigseln registreras, så även det nya efternamnet. När det har registrerats så får man ett registerutdrag med posten. Ca 2-3 veckor efter registreringen kommer det automatiskt från körkortsregistret att man ska byta körkort om man har bytt namn. Använd det gamla namnet tills registreringen av det nya är klart. De myndigheter som informeras om ens nya namn är följande:
Allmänna försäkringskassan
Kommunala förvaltningar
Landstinget
Pliktverket
Skatteregistret
Det statliga person- och adressregistret
Svenska kyrkan
Vägverkets bil- och körkortsregister
Inom någon vecka från registreringen i folkbokföringen finns dessa uppgifter hos ovanstående.
Glömde skriva att banker etc köper oftast tjänster via det statliga person- och adressregistret, men inte alltid. Kan kanske vara god idè att slå en signal till banken och fråga vilket de gör.