Vart skickar man in om förnamns ändring???
Heter Ella Malin Elisabeth, jag skicka in papper att jag ville ta bort ella men jag tror jag skickade fel.
Vet någon vart man skickar in sånna papper??
Heter Ella Malin Elisabeth, jag skicka in papper att jag ville ta bort ella men jag tror jag skickade fel.
Vet någon vart man skickar in sånna papper??
skicka de till skattekontoret. men jag la till de för flera år sedan efter en sak hade hänt. men nu vill jag ta bort de..då måste jag vända mig till prv alltså?
ska byta efternamn nu när jag gifter mig...kommer ju bli svindyrt de här
Jag funderar pa att lagga till ett mellannamn.
Maste man andra pass och korkort med en gang? (maste man andra korkort??)
Jag kanske ska vanta tills passet gar ut...?
Eller andranamn kanske det heter? Ett fornamn alltsa, men inte tilltalsnamn.
alla kort måste ändras.
PRV måste du väl bara vända dig till om du ska ta ett nytt namn? Ska du ta hans eller han ditt är det ju skatteverket som gäller och då kostar det inget.
Du har upp till 6 månader på dig att ändra pass och körkort.
mellan namn och efternamn är ju egentligen samma sak.
ex malin sloberg brügg
då är sloberg mellannamn och brügg efternamn
förnamn är ella malin elisabeth, även om malin är tilltalsnamn.
Hoppas du förstod
jag vill ta bort ella, la till de via skatteverket för flera år sedan och nu vill jag ta bort de och vet inte hur jag gör
vill helst slippa byta körkort och pass 2ggr så vill byta efternamn och ta bort ella i samma veva
Gå in på skatteverket och be dem hjälpa dig.
Har för mig att man har 2 kostnadfria ansökningar på förnamn.
Ta bort gör man via skatteverket.
Lägga till gör man: första gången via skatteverket, andra gången och efter hos PRV.
Så fattade jag det som.
till: 090208
Jag ändrade delar av mitt namn för en 6-7 år sedan, men behövde inte skaffa nytt körkort har jag förstått (kör på samma ännu). Dock behövde jag nytt pass när jag skulle ha ett visum där det var viktigt att det var exakt samma stavning. Annars kan du ju bara skriva utan det nya mellan namnet vid beställning av biljetten.
till Mamli:
När jag ändrade var det skatteverket som gällde. Dock var det så att det var en avgift vid ändring nummer två (ca 1000kr), men det kan ha ändrats. Men varför ta bort ett så fint namn?
Leta rätt på rätt blankett så ska du se att det står var du ska skicka den, Lycka tilL!