• konstigabaralillajag

Kan inte släppa känslan...

På lördag gifter vi oss, en dag jag sett fram emot länge. Men jag har så förbaskat dåligt självförtroende och min självbild är förvrängd (gått i terapi för det) och jag känner mig så fet, ful och hemsk. Är överviktig och hade planer på att gå ner i vikt (har gått ner ca 27 kg sedan tidigare). Jag lyckades inte med det då jag är så stressad över detta med hur jag ser ut... Jag känner mig INTE fin, hur jag än gör eller vad jag än har på mig. Vill och önskar att jag för en dag kunde släppa detta och bara få njuta :/

Just nu längtar jag till att få bli fru men jag längtar inte till att få ta på mig klänningen eller göra mig iordning i håret...

Allt känns så fel, så här ska man inte känna 2 dagar innan sin stora dag :(

*vet inte vart jag ska lägga det så jag lägger det här*

• Svar på tråden Kan inte släppa känslan...
  • JustMeAndMyLove

27 kilo är en enorm bedrift! Grattis till det!

Jag själv är lite "rädd" för att klä upp mig. Är rädd att folk ska tänka: "gud va löjligt, tror hon att hon är fin nu...?"

I många många år lät jag det styra mitt klädval och jag klädde hellre ner mig än upp mig.

För mig hjälpte inte terapi men däremot lyckades jag ta mig ur det genom tips och råd från mamma (som jobbar med missbrukande kvinnor som så gott som alltid har förvrängd självbild) och en massa hårt jobb.

Det är alla de här "töntiga" sakerna som hjälp. Säg till dig själv i spegeln att "jag är vacker", gör det VARJE dag hur skit du än mår, köp lera och sätt på dig ögonbindel. Forma din kropp så som du tror den ser ut så som du tror den känns, jämför med din egen i spegeln. Låt din sambo fotografera dig! Låt honom visa dig hur du ser ut i hans ögon!

Ja massa saker kan man göra, men jag hoppas att du kan se dig själv i klänning och smink och fixa hår och vara stolt och vacker :)

Lycka till!

• Heloise

Jag kände likadant och måste erkänna att jag var lite missnöjd även på bröllopsdagen och kände de som om alla som sa "åh vad vacker du är" bara sa det för att man ska säga det, men jag var så lycklig att jag kopplade bort mig själv.
    Och nu när jag ser kort ifrån vårt bröllop så kan jag inte se nått annat än en väldigt lycklig, väldigt kär brud och faktiskt en vacker brud.
    Så mitt råd är att fokusera på allt det vackra, allt det lyckliga. Jag lovar att du kommer se dig själv i spegeln och tänka wow vad jag är vacker, du kommer se kort när din man ser på dig som om du vore den enda i världen. En man som är stolt och lycklig över att få ha dig vid din sida.

Var inte så hård mot dig själv, var stolt över att du har gått ner så mkt i vikt, och skifta fokus från självkritik till förväntan över den här härliga dagen du har framför dig.

Jag önskar dig och din man all lycka och välgång. Du kommer vara vacker, du kommer känna dig vacker.

• MissieA

Jag har själv haft väldigt dåligt självförtroende och ville verkligen inte visa upp mina pigmentfläckar och feta armar. Jag kände mig tjock och mådde väldigt dåligt innan bröllopet pga detta.

Men när dagen kom kände jag mig som en princessa och nu när jag tittar tillbaka på bilderna känns det så bra. Man glömmer liksom bort alla de smågrejerna och du måste helt enkelt tänka på de positiva sakerna istället för de negativa. Mitt självfötroende har blivit lite bättre och jag kämpar fortfarande med det vissa dagar. Du ÄR vacker och ett riktigt stort grattis för de 27 kg, helt otroligt så va stolt över dig

Lycka till

• Boomtown

Jag gifter mig om 3 dagar och känner samma sak som du. Fast det har gått som en berg och dalbana för mig. Ena stunden känns allt bra och andra stunden så känner jag mig fet, ful och värdelös. Och att jag ska inte tro att jag är något eller ser bra ut. Att jag kommer se ut som ett utklätt spektakel. Det hjälper inte när jag har pratat om hur jag vill ha bröllopsbilderna. Då säger syrran att du är ju för fan ingen snygg modell heller, det borde du fatta. Det sänkte en bra dag för mig. Tack för det.

Men du har fått många bra tips ser jag. Vi får väl övertala oss själva att vi är vackra. Och inte låta några negativa tankar komma fram. Slå bort dom direkt. Det ska jag försöka göra. Har du ingen bra musik som du blir på riktigt bra humör av? Som du sätter på när du ska ut och festa eller bara för att bli på bra humör och dansa runt. Då är det svårare att va negativ. Så sätt på det när du gör dig iordning. Lycka till!!
    Kram

• Moirie

Försök att släppa tankarna på hur du borde känna just nu. Det låter som att du mår ännu mer dåligt för att du mår dåligt, som det blivit rundgång på nåt sätt. Var snäll mot dig själv. Hur fin behöver du känna dig för att kunna njuta av dagen? Supersnygg, snygg eller räcker det med ok? Jag funderar på vad det är som gör att man kan njuta av sin bröllopsdag... är det inte att vara fullt närvarande och uppleva varje ögonblick snarare än att man är sitt allra snyggaste själv? Min självkänsla har åkt bergochdalbana sedan jag var liten. Något jag funnit vara hjälpsamt är att försöka se mina riktigt dåliga dagar som att jag fått en släng av den där trista gamla åkomman igen och att hur jag än tänker just då så är det inte riktigt sant.

• kikki kikki

först vill jag ge "konstigabaralillajag" en jättestor kram...ler....

Sen ska du veta att DU är just DU oavsett hur din kropp ser ut!
    Personer i din omgivning tycker om dig för att DU är DU och INTE för hur din kropp ser ut.

Och du är en underbar person som ska gifta dig med den du älskar och han älskar ju dig för den du är...ler....bara det är ju helt underbart.....Titta dig i spegeln och var glad att du är den du är och tala om för dig själv att du blir varken en bättre eller sämre person om du går ner 20 kg till!!!

Så gör iordning ditt hår och sminka dig och ta på din fina klänning och nut av eran underbara dag och du ska veta att det finns bara EN sådan underbar person som just du.

Lova att visa bilderna sen på hur vacker du var....ler....kram

• Katarina Michael

Jag försöker med går ner i vikt, har med dålig självbild.
    De hör till att jag alltid fått höra från vänner och familjen att jag bör tänka på min vikt, när de började så vägde jag 60kg och var 162cm lång, var en 36:a....
    För några år sen började min mage krångla och under väldigt kort tid gick jag upp rätt fort i vikt, 15kg på 3 månader....
    Jag under denna period typ åt ingenting, lång mer eller mindre sängliggande 2-5 dagar i veckan (gjorde min examens arbete under denna tiden, gjorde mycket hemifrån, hade trevlig kompis som hade mycket förståelse för mig)så när jag väl åt så tog kroppen åt sig de som reserv.
    När jag väl lyckas ta mig ut ur detta så var jag så himla glad att jag inte va sjuk, men då kan ni själva tänka er hur vänner och familjen vara? Som tur så hade jag en sambo som förstod vad jag gått igenom och som verkligen älskar mig för den jag är, även 15kg plus.
    Men varje gång någon klagar på min vikt, så säger jag väger heldre 15kg för mycket än att vara small och sjuk...vilket har fått dem flesta att tystna....

Visst jag vill med komma i bröllopsform och nu ska jag försöka gå ner i vikt, men de får absolut inte påverka min mage negativ, för så viktig är inte vikten.

Mit problem är att min ämnesomsättning och mage inte fungera som den ska, vilket jag gissar på försvårar de hela. Jag är glad över att jag kunnat hålla vikten jämt...

Så tänk så här, heldre överviktig och frisk än small och sjuk!

• kikki kikki

ja och nu är vi så lyckligt lottade att vi kan få våra klänningar uppsydda efter våra egna mått oavsett hur vi ser ut....hur fräckt som helst ju.

• Waldekranz

Appropå klänningen... jag tycker det är jätte jätte jobbigt det här med att det är en så stor grej med att testa klänningen. Jag vill bara få gå in i en affär och strosa omkring och pröva själv tillsammans med min m2b eller en vän, jag mår dåligt över att jag måste ha ett butiksbiträde där som ska se mig där i underkläder...

Ska beställa klänningen från kina, men är väl bra att testa lite modeller först men tycker det är extremt jobbigt och känner mig jätte stressad över det.... Så jag förstår din oro och kan bara säga att jag hoppas det släpper och att du kommer få känna dig vacker för det förtjänar du!

Svar på tråden Kan inte släppa känslan...