• Katarina Michael

Skilda föräldrar problem

Vi vill att både Pappa, pappas nya fru, Mamma, mammas nya man och michaels föräldrar, dvs våra föräldrar satte oss ner på en middag och pratade igenom hur de kunde hjälpa oss med bröllopet på olika vis.

Allt du vet från att hälsa folk välkomna när de kommer och visa dem hur de ska sitta, hur vi vill att våra föräldrar ska sitta. Tex jag vill att mamma och pappa samt michaels föräldrar ska sitta fram. Både pappas fru och mammas man kommer inte få plats i första raden och jag vill jättegärna ha mina föräldrar där.

Men när jag drog upp de för pappa så kunde han inte alls tänka sig en middag, för han hade INGET gemensamt med mamma, men hålla liksom jag då, jag är ju de de har gemensamt. Sa till honom att han är vuxen, han får bita ihop för min skulle, men de kunde han absolut inte tänka sig att gå med på.

Detta kommer vara min största dag i hela mitt liv och han kan inte se till för min skull, inte för mamma skulle, utan för min skull att de blir så underbart som jag vill ha de!
    Jag begär inte detta för att såra, jag gör de för att jag vill ha MINA föräldrar ihop...

De är inte så jag begär att de ska vara ihop, bara hjälpa till med planeringen ihop, dvs de behöver sitta på en gemensam middag och ja under ceremonin som de behöver sitta brevdid varandra som är max 30 min! Begär jag för mycket?

Blev så himla ledsen, vara pappa själv som ville träffa Michaels föräldrar...

Jag tyckte de va jobbigt när jag va liten med skilda föräldrar, tyvärr blir de bara jobbiga med åren...

Kan pappa liksom inte förstå hur mycket de skulle betyda för mig!
    Mamma har inga problem alls med detta....

Vad ska jag göra?? jag försöker ta hjälp av lillasyster på pappas sida, farmor o min farbror...

• Svar på tråden Skilda föräldrar problem
  • Alexxxi

Va synd=( Dem behöver ju inte prata, och som du skrev 30 min, det går ju skit fort.

• Bettertogether

Jag har inte ännu tänkt på hur jag ska göra med mina skilda föräldrar och deras nya respektive... Men jag HOPPAS att det går smärtfritt! Jag tror till exempel inte att gästerna behöver hälsa på alla "föräldrarna" utan bara på brudparet, för att göra det hela enklare.

Sen tror jag också att de får sitta lite släktvis på middagen, så mammas släktingar sitter vid ett bord, och pappas släktingar vid ett annat. Så vi har inget så att säga speciellt honnörsbord för att undvika vem som ska sitta bredvid vem.

Men jag förstår ditt problem! :)

• Katarina Michael

En planeringsmiddag, då de inte behöver sitta bredvid varandra och ceremonin som är 30 min, tycker inte jag begär för mycket, har sagt att de slipper sitta bredvid varandra under festen...

De är ju ändå föräldrar och vuxna människor, borde man inte ställa upp på sina barn. Hör till att mina syskon och jag hela tiden tagit hänsyn till dem, kört två kalas, eller öppethus så de ska slippa träffas...Allt för att vara pappa och hans fru till lags, som sagt mamma bryr sig inte, hon har släppt de, var liksom över 17 år sen de skildes....

Detta är typ ändå gången de skulle behöva bita ihop....min sambo tycker jag ska va hård och säg att ställer de inte upp så är de inte välkomna , men jag är rädd att de då heldre väljer att inte komma....

• Bridemma

Jag har skilda föräldrar, och visst har det varit lite stormar mellan dem då och då. Men när det kommer till kalas och andra högtider har jag och mina syskon gjort klart att vi inte tolerar gnäll från föräldrar för att de måste umgås. ha rman gillat varandra så pass mycket att man skaffar barn tillsammans så får man helt enkelt stå ut med den personen så länge ens barn lever. Det ingår i paketet.

Dessutom så behöver dem inte sitta precis bredvid ´varandra på bröllopet, t.e.x enl tradition sitter ju brudens far bredvis brudgummens mor (och bredvid bruden såklart).

Och brudens mammas sitter brevid brudgummens pappa.

• didis

Måste ni hålla en planeringsmiddag när det uppenbarligen innebär problem? Vore det inte bättre att ni satt ner med var och en av era föräldrar och talade om vad ni önskade att de gjorde?

Det blir enklare för er och enklare för dem.

Att de är villiga att hjälpa er är väl att ställa upp? Tycker inte du ska krångla till det i onödan.

Kanske kan de acceptera att sitta på första bänken tillsammans (din mans föräldrar kan ju sitta emellan dem) om de inte behöver träffas över en middag innan? Alltså lite kompromissande från båda håll.

Troligen vet du inte allt som hände före deras skilsmässa, få barn gör det även om de är vuxna, så respektera att de faktiskt inte vill umgås mer än nödvndigt.

• Katarina Michael

Håller med dig fullständigt och detta jag försökt få pappa att förstå...men då säger han bara "jag har INGET gemensamt med henne, de måste du förstå"....
    De handlar egentligen om pappas nya fru som inte tål min mamma, hon har inte kommit över henne, trots de var ca 18 år sen pappa o mamma skildes...så är rätt säker på att de är hon som spökar, hon skulle aldrig tåla att se mamma och pappa i närheten av varandra, hon har till och med varit så hård att deras dotter (min lilla syster) inte fått leka med mina småbrödrar eller ens dem andra barnen. Hon blev tvingade att sitta fint medans dem andra barnen lekte....

Bridemma skrev 2009-08-28 10:39:25 följande:
    har man gillat varandra så pass mycket att man skaffar barn tillsammans så får man helt enkelt stå ut med den personen så länge ens barn lever. Det ingår i paketet.
  • Katarina Michael

Problemet är att pappa tvungen vill träffa Michaels föräldrar, och för oss så känns de inte schyst och låta Michaels föräldrar ligga och pendla med bilen i 2 timmar för två olika möten bara för att pappa och hans fru inte kan bita ihop...Dem har aldrig träffas eftersom pappa aldrig kunnat komma samtidigt som alla andra pga risken för att stöta på mamma....

Jag har rätt bra koll på vad som hände innan deras skildsmässa, de har berättat och smutskastat varandra rätt bra...dessutom så har mina äldre syskon berättat sin syn....
    men innan pappas fru kom in i bilden så hade vi inte dessa problemen, då kunde dem fika ihop när de lämnade av oss mellan varandra...under alla år pappa haft frun så har mamma haft en annan man, aldrig så mamma försökt få tillbaka pappa....utan pappas fru är för svartsjuk, trots de varit gifta i 12 år och tillsammans i 15....

Jag respektera hela mitt liv att de ska slippa umgås, men tycker att vid speciella tillfälle som deras dotters bröllop ska de kunna respektera min önskan att de ska bita ihop för min skull....

didis skrev 2009-08-28 10:45:02 följande:
    Måste ni hålla en planeringsmiddag när det uppenbarligen innebär problem? Vore det inte bättre att ni satt ner med var och en av era föräldrar och talade om vad ni önskade att de gjorde?Det blir enklare för er och enklare för dem.Att de är villiga att hjälpa er är väl att ställa upp? Tycker inte du ska krångla till det i onödan.Kanske kan de acceptera att sitta på första bänken tillsammans (din mans föräldrar kan ju sitta emellan dem) om de inte behöver träffas över en middag innan? Alltså lite kompromissande från båda håll.Troligen vet du inte allt som hände före deras skilsmässa, få barn gör det även om de är vuxna, så respektera att de faktiskt inte vill umgås mer än nödvndigt.
  • didis

Låt din pappa åka och träffa Michaels föräldrar på egen hand om det är viktigt för honom, det behöver inte du ta ansvar för.

Eller bjud in till middagen och de som vill komma kommer och de andra får låta bli.

Middagen är uppenbarligen ett problem för både er och din pappa och hans fru så för enkelhetens skull är det väl bättre att middagen är frivillig och att de som inte kommer får tilldelat sig arbetsuppgifter ändå?

Jag förstår att ni tyckte att en planeringsmiddag skulle vara både praktiskt o trevligt. Men nu verkar det inte bli något av det så det är väl lika bra att lägga ner och satsa på en annan lösning?

Katarina Michael skrev 2009-08-28 11:04:01 följande:

Problemet är att pappa tvungen vill träffa Michaels föräldrar, och för oss så känns de inte schyst och låta Michaels föräldrar ligga och pendla med bilen i 2 timmar för två olika möten bara för att pappa och hans fru inte kan bita ihop...Dem har aldrig träffas eftersom pappa aldrig kunnat komma samtidigt som alla andra pga risken för att stöta på mamma....Jag har rätt bra koll på vad som hände innan deras skildsmässa, de har berättat och smutskastat varandra rätt bra...dessutom så har mina äldre syskon berättat sin syn....men innan pappas fru kom in i bilden så hade vi inte dessa problemen, då kunde dem fika ihop när de lämnade av oss mellan varandra...under alla år pappa haft frun så har mamma haft en annan man, aldrig så mamma försökt få tillbaka pappa....utan pappas fru är för svartsjuk, trots de varit gifta i 12 år och tillsammans i 15.... Jag respektera hela mitt liv att de ska slippa umgås, men tycker att vid speciella tillfälle som deras dotters bröllop ska de kunna respektera min önskan att de ska bita ihop för min skull....
  • Tina86

Har bara läst ts, men är det vid bords ni menar? Iså fall om man ska hålla tradition så ska ju dina föräldrar inte ens stta bredvid varandra utan din pappa vd din sida och din mamma vid din makes sida, och bredvid dom din makes föräldrar.

• Katarina Michael

Nej vid festen slipper de sitta bredvid varandra, utan de är vid ceremonin som de måste sitta vid samma rad utan deras respektive....eftersom dem inte kommer få plats...

Tina86 skrev 2009-08-28 11:19:02 följande:
    Har bara läst ts, men är det vid bords ni menar? Iså fall om man ska hålla tradition så ska ju dina föräldrar inte ens stta bredvid varandra utan din pappa vd din sida och din mamma vid din makes sida, och bredvid dom din makes föräldrar.
Svar på tråden Skilda föräldrar problem