• Blessed

Hur bred ska min solitärring vara?

Jag ska göra om min solitärring till denna: www.enstensringar.se/ensten5.html

Den ska sitta på vänsterhanden. Mina förlovnings- och vigselringar är flacka och 5 mm resp 2,2 mm breda samt 2,2 mm höga. Denna ring ska matcha dem och höjden ska vara densamma. Briljanten är på 0,80 Ct. Blir 5 mm för brett, även om skenan smalnar av mot stenen?

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Hur bred ska min solitärring vara?
  • Andreas flicka

Har du ingen bild på dina förlovnings- och vigselringar?

• tossesnurr

varför inte bara fråga anders fors så får du ett bra svar

• Andreas flicka

Det beror ju lite på hur du vill ha det. Vill du att ringarna ska täcka fingret fram till leden ex vis? Det ska ju se bra ut och kännas bra på fingret. Ju smalare ringskena du har desto mer klassisk blir ju ringen.

Min vigselring kommer att vara en slät vitguldsring 5,5 mm min förlovningsring kommer antagligen att vara en 3,5 mm bred halvallians alltså. 9 cm känns ganska lagom även om jag skulle kunna tänka mig någon cm till.

Hur smal är din helallians? Jag ville också ha en helallians men blev avrådd (pga att jag vill ha klofattning och då förstör man lätt stenar på undersidan) och lite avskräckt (priset är inte av denna värld - ville ha en ganska bred).

• JollyO

Jag har en solitärring med sten på 0,7c och ringen är 6mm bred! Detta gör dock att stenen ser mindre ut än vad den skulle gjort om ringen var smalare. Ringen är bredare än stenen. Ögat luras ju lätt och med en smalare ring så ser ju stenen proportionerligt större ut. Om du vill få "solitärringlook" på din ring tror jag att den smalaste delen inte ska vara mer än fyra, helst bara tre mm kanske?

• KhiraLii

Är det någon annorlunda slipning du har eftersom briljanter blir 6.80 först runt 1.15ct? Kanske en smaragdslipning?

• Blessed

KhiraLii, det är vanligt briljantslipning men jag har bara mätt med linjal så det stämmer kanske inte så bra.

Jag tror nog det blir bra med 5 mm. Har 5 plus 2,2 mm idag på ringfingrit och det är en bra bit kvar till leden. Skenan smalnar ju av så mycket fram så annars blir det nog inte bra.

• tossesnurr

jag tänkte att han har öga för estetik o vet vad som funkar fint rent praktiskt oxå. Är det han som ska göra den?

självklart är smaken indeviduell!

tossesnurr skrev 2009-08-28 12:40:18 följande:
    varför inte bara fråga anders fors så får du ett bra svar
  • Blessed

Ja, det var förstås meningen att han skulle göra det. Han har gjort våra förlovningsringar och min vigselring. Men han tar inte emot min sten, jobbar bara med egna stenar, så tyvärr blir det inte han denna gång. Annars är han fantastisk.

Andreas flicka - min helallians är bara 2,2 mm bred. Stenarna är jättepyttiga! Fast blingar fint.

JollyO - den smalaste delen ska inte vara mer än 3 mm, precis som du skriver. Då tror och hoppas jag att stenen framträder väl även om övriga skenan är kraftig. Jag tycker ju det vore trevligt om alla ringarna harmonierade, även om detta bara är en extra ring.

Svar på tråden Hur bred ska min solitärring vara?