• Indii

Stop i planeringen, Hjälp.. :(

Nu är det så att vi har tänkt gifta oss den 29 maj 2010. Vi har redan börjat med planeringen och kommit rätt långt, men nu vet jag inte hur vi kan gå vidare..

Vi vill gifta oss borgerligt då vi inte är religiösa, men enligt malmö stads hemsida (vi bor i Malmö) kan man inte boka tid för vigseln förrän man har fått sin hindersprövning, alltså tidigast 4 månader innan.

Vi kan alltså inte boka nån lokal, eller musik eller något annat för den delen heller förrän vi har fått en tid bekräftat för vigseln.. Vi vill ju inte ha nån bröllopsfest utan att ha gift oss...

Hur gjorde ni andra?? Jag får panik... Är det kanske så att det finns gott om tider och att man alltid får den tid man vill ha, eller hur funkar det egentligen?
    Skall vi fortsätta med vår planering?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Stop i planeringen, Hjälp.. :(
  • Meria84

Jag ringde dem och hörde om det brukar vara några problem att få tid om man ringer 4 månader innan. För oss sa de att de aldrig stött på att någon fick sin dag nekad, så vi bokade upp lokalen innan och fick en VF på den dagen vi önskat när vi sen kunde boka en.

• Indii

Oh, skönt.. Då kan vi med andra ord fortsätta med planeringen utan att behöva oroa oss för att inte få en VF den dag vi vill..

Fick ni en VF tilldelad eller fick ni själva välja vem ni ville ha? Vet inte riktigt hur det funkar heller... Hur väljer man en själv?

tack för svaret..

• Meria84

Vi blev tilldelade en, hon var kanon så det var bara bra
    För oss var detta i Karlstad, vet inte hur stort ställe du bor på Vet inte hur man gör för att välja...

• Ne11ie

Så länge ni inte är gifta med andra eller är släkt med varandra så skall väl inte hindersprövningen vara några problem, så fortsätt ni med er planering och boka

• Vinröd

Kanske kan ni göra en hindersprövning redan nu, så att de vet att det inte finns några hinder för er vigsel. Om ni visar dem papprena kanske ni kan få boka redan nu? Visserligen hinner ju hindersprövningen gå ut, och ni får beställa en ny när det är dags, men det är ju lätt ordnat.

• Indii

Tack för tipsen.. Vi ska nog välja och avvakta men fortsätta med planeringen... I och med att det inte brukar finnas några problem att få den tid man vill ha...

Svar på tråden Stop i planeringen, Hjälp.. :(