• Lindasan

Ledsen släkting..

Med bara två veckor kvar ringer min moster (som jag bara träffat vid jul/födelsedagar men aldrig haft en närmare relation till) och beskriver hur ledsen hon är att hon inte får komma på bröllopet. Förklarar vänligt men bestämt att vi drog en gräns ef. våra föräldrar för att kunna bjuda våra vänner, annars hade det bara blivit ett släktkalas av mostrar/fastrar/kusiner som vi inte umgås med. Hon gav mig sååå dåligt samveta och gav sig inte, utan erbjöd sig att betala för att komma och sa vid 3 tillfällen hur ledsen jag gjort henne?! Vad gör man, fler som haft samma problem???? Min blivande tycker vi ska stå fast vid vårt beslut, håller ju med honom men mår skit..

Ja, det var skönt att dryfta det i alla fall...

• Svar på tråden Ledsen släkting..
  • Emma87

Men oj, fy vad hemskt. Jag är rädd för att samma sak kommer hända oss, inte med släktingar men med vänner, men man måste stå på sig, Tänk på att det är eran dag och då får man göra precis som man vill, bara det känns bra för er båda :) Hoppas verkligen att det löser sig för dig...

• Betty Boop augusti2009

Jag tycker det är fräckt att säga så. Om ni valt att inte bjuda henne så är det så det är. Hon borde förstå att hon sätter dig i en pinsam och svår sits genom att säga så.
    Tycker ni ska göra som ni ville från början.

Två dagar sen bröt min mans halvbror kontakten med oss för att vi inte berättade något om vårat "hemliga" bröllop på Mallorca förra veckan.
    Ja du förstår, det finns folk till allt.

• sarasarasara

Jag har haft lite samma problem, fast mina släktingar har bara antytt att de är besvikna, inte tjatat på det viset, men jag tyckte att det var skitjobbigt ändå. Men jag pratade med min m2b om det, och han fick mig på lite bättre humör. Jag har nästan ingen kontakt med min stora släkt, och vi valde att bjuda fler vänner istället. Det är ju så vi vill ha det, men det svider när de säger så.

Håll ut, och nu vet du att du inte är ensam

• Uttan

Alla är väl mer eller mindre välkomna till kyrkan - om man gifter sig i kyrka vill säga. Vilka brudparet sen väljer att bjuda till sin "fest" är upp till brudparet själva.

• Lindasan

Oh så skönt att det är fler som upplevt detta. Eftersom vi bor 30 mil från släkten kan vi inte bjuda dem bara till kyrkan, lite väl långt att åka...

Antar att det känns bättre om ett par dagar.

• Avalon75

Men herregid, vad är det för fel på folk?
    Förstår inte människor att det är oerhört ofint att bjuda in sig själv?
    man läser ju ständigt om dessa människor på det här forumet... Galet...

Säg till henne att hon är varmt välkommen till kyrkan, men festen är bokad och klar.

• Flygande taxen

Jag kan förstå om folk blir ledsna eller besvikna för en anledning eller annan. Det kan ju hända att din moster, av någon outgrundlig anledning, tycker att ni står varandra nära och att hon därför hade förväntat sig bli bjuden. Elelr så kanske hon bara ville avra med på festen.

Men... när hon ringde till dig och du förklarade varför hon inte blivit bjuden så tycker jag att hon hade kunnat ha lite förståelse för det och i det skedet ha försökt komma över den värsta besvikelsen. Både för hennes egen skull och din.
    Det är ju en fysisk omöjlighet att bjuda typ alla, var ska man rymmas till att börja med? Så det är ju en självklarthet att man måste dra dendär "gränsen". När du då förklarat för din moster att det inte var p.g.a. illvilja hon inte blev bjuden utan helt enkelt för att ni bestämt att inga fastrar/mostrar osv. bjuds, så tycker man ju att hon borde ha förstått det då också. Du kan bli besviken på sådant du missar, men hon kan ju itne vara ledsen på dig för det.... Ja, det blev svårt att förklara hur jag menar nu, men kanske du förstår?

Och att då sen sitta och älta saken med dig, sätta dig i en svår situation och få dig att må dåligt, det var bara fräckt och egoistiskt av henne.
    Okej, hon sa att hon kunde ebtala själv. Men hur roligt hade det känts för dig/er att ha moster där som måste betala försig själv? Och om HON fick komma, hur skulle ni då göra med din blivande mans moster? Då måste ju hone rbjudas samma möjlighet. Och vips så är hela karusellen igång och mitt i allt så skulle ni inte rymmas i lokalen ens, för det kom så mycket extra folk...

Ja dethär medbröllop verkar vara en känslig sak för många. På gott och ont.

• Flygande taxen

Ja, det som jag glömde att säga är att du ska aboslut inte ebhöva ha dåligt samvete för din mosters skull!

Såklart det var ledsamt att hon tog så illa upp och du kan h förståese för henne p.g.a. det, men det är inte samma som att du ska skämmas för ert beslut elelr må dåligt av det.

Stå fast vid det ni har bestämt, annars blir det nog bara ännu jobbigare!

• Frulle

Men gud. Ursäkta men vilken kokotant!!

• 090208

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-08-31 22:58:32 följande:
    Ja du förstår, det finns folk till allt.
  • Stefan09

Bry dig inte om henne man måste vara hård med det för att inte flyga iväg kostnadsmässigt. Visst kan det tyckas vara jobbigt men vem är det jobbigast för hon eller dig? Förklarar du det så borde hon förstå.

• lecaroline

Vi hade lite samma problem med kusinbarn.

Vi ville inte ha några barn eftersom vi skulle servera starksprit på kvällen. Men nog lyckades min Mans mamma vända och trixa tills hon fick dem bjudna hon spelade ut min man gissa om jag var förbannas och ringde upp henne och skällde ut henne. Så till slut fick jag fram det hon "ville" ha sagt fast inte alls gjorde det.
    Men det var ju redan försent han hade så dåligt samvete så vi bjöd ungarna. och familjerna gick hem tidigt på kvällen utan att festa med oss..

• SecretWedding

Vi har haft samma problem redan innan bröllopet, vi har helt enkelt bestämmt oss att vi ska ha ett hemligt bröllop på Gotland med de personer som ligger oss allra allra närmst om hjärtat.

Sedan kommer vi att skicka ut kort där det stårt att vi har gift oss och sedan bjuder in till en mindre vickning på fastlandet om man nu vill fira oss.

Vi var oerhört veliga men när vi väl bestämmt oss så känns det här kanon! Det är vårt bröllop, vår dag helt enkelt...

Det där med att ge dåligt samvete är så fruktansvärt dåligt, hoppas att du känner dig bättre nu!

• Sebastiána
    Lindasan skrev 2009-08-31 22:50:42 följande:
    Med bara två veckor kvar ringer min moster (som jag bara träffat vid jul/födelsedagar men aldrig haft en närmare relation till) och beskriver hur ledsen hon är att hon inte får komma på bröllopet. Förklarar vänligt men bestämt att vi drog en gräns ef. våra föräldrar för att kunna bjuda våra vänner, annars hade det bara blivit ett släktkalas av mostrar/fastrar/kusiner som vi inte umgås med. Hon gav mig sååå dåligt samveta och gav sig inte, utan erbjöd sig att betala för att komma och sa vid 3 tillfällen hur ledsen jag gjort henne?! Vad gör man, fler som haft samma problem???? Min blivande tycker vi ska stå fast vid vårt beslut, håller ju med honom men mår skit..Ja, det var skönt att dryfta det i alla fall...
    Ni måste stå fast. Annars är det lätt att fler börjar höra av sig och vill bli bjudna "Varför får hom komma och inte jag?!"
  • perfektionista

Men fy vad trist med sådana människor! Förstår att det är lättare sagt än gjort, men jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete.

Svar på tråden Ledsen släkting..