• BrudSeptember10

Hur går tärnorna in?

Hej

Jag funderar på en sak när det gäller ordningen vi går in i kyrkan.
    Min m2b och hans två best men (heter det förresten det om båda? Det kan väl egentligen bara vara en?)
    ska stå framme i kyrkan och vänta. Jag kommer gå in själv, alltså utan pappa. Jag kommer ha två tärnor. Det känns som de ska gå in efer mig, men ska de gå bredvid varandra eller en i taget?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Hur går tärnorna in?
  • pallesj

Mina tärnor gick in efter mig o efter varandra De hade varsin ringbärare att hålla i handen med

• Humlan66

det är nog vanliogast att dom går in efter om det inte är småa näbbar för dom in före. men jag vill nog att mina tärnor går in framför oss

• Nanne84

Vi kommer gå:
    Näbb först (Dottern)
    Sedan jag och min blivande
    efter det tärna och marskalk
    och sedan ytterligare en tärna och en marskalk

• Alexxxi

För oss kommer det nog vara så att killen väntar vid altaret.
    Sen går min ena tärna och bestman

Efter dem tärnan som ska stå närmast mig samt bestman som ska stå närmast killen

sen brudnäbbarna

och sist jag.

• a n n a

Alexxxi - med din tjusiga klänning så _måste_ du ju gå in själv - den behöver få lysa i all sin prakt (fortfarande tokimpad över vidden i kjolen :) )

• Alexxxi

Hahaha söt du e, ska inte du ta och få en sån uppsydd du med då? =P

a n n a skrev 2009-09-01 19:00:59 följande:

Alexxxi - med din tjusiga klänning så _måste_ du ju gå in själv - den behöver få lysa i all sin prakt (fortfarande tokimpad över vidden i kjolen :) )
  • junibrud2010
    Alexxxi skrev 2009-09-01 19:15:12 följande:
    Hahaha söt du e, ska inte du ta och få en sån uppsydd du med då? =Pa n n a skrev 2009-09-01 19:00:59 följande:
    Verkligen jättefin klänning!! Får man fråga var den finns och priset vågar man väl inte fråga om..
  • lemonbird

Tärna och marskalk efter oss, som ett "extra brudpar" :)

• Steven och Johanna

Mina tärnor kommer gå in en och en före mig sist kommer jag(jag går ensam)

• Alexxxi

Visst är den=) Men jag har tyvärr kommit på att den inte är min stil =$ Jag behöver en lite kaxigare klänning.

Den hittade jag faktiskt på Ann'sfbk.se, dem syr upp kopior. Men det har kommit fram att många brudar får inte sina klänningar därifrån. MEN du kan få den uppsydd på andra ställen med ju, det behöver inte bli dyrt för det=) Men kika på deras sida iafl, dem har en del man kan kolla på, men beställ INTE därifrån

junibrud2010 skrev 2009-11-09 22:37:53 följande:
    Verkligen jättefin klänning!! Får man fråga var den finns och priset vågar man väl inte fråga om..
  • SueAnne

Jag funderar på att låta tärnor och marskalkar vänta inne i kyrkan, hjälpa folk till rätta och sådär, prata med prästen, allt möjligt praktiskt och alltså redan vara framme vid altaret så det bara blir vi två som går in. Allt ljus på oss!

Btw, i Sverige heter det en marskalk, flera marskalkar istället för best man.

• KatjaB

Vi gifter oss borgerligt och utomhus, jag har två tärnor och min sambo har en marskalk, och så är våra två barn näbbar.

Tänkte att ena tärnan går in först och håller barnen i handen, alternativt har ett öga på dem så att de inte springer åt fel håll osv.
    Sedan kommer andra tärnan och marskalken
    och sist vi.

eller att största näbben får gå själv och strö rosblad, och lilla näbben får gå med tärnan. För tärnan måste väl kunna hålla i sin bukett på nåt sätt också

• Sundance

Först kommer min m2b gå in med sina marskalker. De kommer komma från ett håll (vi gifter oss utomhus), sedan kommer jag och tärnorna i en bil och tärnorna kommer kliva ur en efter en ur bilen och sist öppnar pappa dörren för mig och en snabb puss på kinden och sedan går jag fram.

• KatjaB
    Sundance skrev 2009-11-11 10:38:25 följande:
    Först kommer min m2b gå in med sina marskalker. De kommer komma från ett håll (vi gifter oss utomhus), sedan kommer jag och tärnorna i en bil och tärnorna kommer kliva ur en efter en ur bilen och sist öppnar pappa dörren för mig och en snabb puss på kinden och sedan går jag fram.
    vad gör din pappa sen då? ska han gå med dig eller ska han smyga fram till sin plats?
  • Soldemor

På i stort sett alla vigslar jag haft där det förekommit tärnor, har de gått in före brudparet och ut efter.

• Sebastiána
    BrudSeptember10 skrev 2009-09-01 10:22:25 följande:
    Min m2b och hans två best men (heter det förresten det om båda? Det kan väl egentligen bara vara en?)
    På svenska heter det marskalk och tärna. Bestman är (som det låter) engelska.
  • Honey bunny83

Jag funderar så här: vi ska ha en tärna/näbb som är 10 år
    sen har vi 3 stycken näbbar som är 5 år
    och sen har vi en liten kille på 3 år som ska ha en mini kostym med hatt.... snälla hjälp oss med/ hur ordningen ska vara när vi går in.... Tack så länge

Svar på tråden Hur går tärnorna in?