• Dalkulla79

vad kan man ge gästerna i present?

Vi ska ha små söta påsar med rosa band runt om och skriva namn på snöret( ha som placeringskort) men vad kan man lägga i dem små påsarna??? är det jätte varmt den dagen så smälter ju det om det ligger choklad i.. eller??

• Svar på tråden vad kan man ge gästerna i present?
  • BlomAnna

Har aldrig fattat det där med gåvor till gästerna men choklad som är i papper skulle väl funka om man inte har det i solen...men risken finns ju att det kletar ändå.

• Snart Andersson

Vi ska också ha presenter till våra gäster och vi funderar på "baci"-choklad. Jag tror att det heter så. Det är en traditionell italiensk gåa vid bröllop. Baci betyder typ kyss och chokladen är inslaget i fint papper. Har sett att nästan alla chokladaffärer säljer sådana.

• Flygande taxen

Om du vill ha nån typ av "favours" (som det kallas) så skulle jag nog rösta på nåt slags godis. har läst här på BT att ungefär 80% av gästerna inte tar med sina favours hem, men nåt ätbart lär de ju nog stoppa i sig
    Så då är ju inte gåvan bortkastad.

Om du är rädd att chokladen smälter finns det ju fler alternativ. Endera kan du välja sån choklad som är överdragen med nåt, typ smarties eller franska pastiller. Eller så kan du ha nåt annat slgs godis, som t.ex. röda, sockrade geléhjärtan eller hårda karameller i papper.

En kul idé kanske hade varit att du köpte en lite polkagrisstång per gäst och gör nytt omslagspapper till dom på datorn. De är ju ändå bara inslagna i vanligt papper och har ju dessutom ofta ett extra skyddspapper, typ smörpapper på, så det borde vara enkelt att fixa.
    Så kan du skriva ut namnet direkt på omslagspappret. Tror det kan gå lite snabbare också än att sitta och fixa ihop en massa påsar + namnlappar.

Vill man ha kvar de klassiska ränderna på polkagrisstången kan man ju fixa till ränder på det egna pappret, som går i färgtemat. Enkelt och snabbt fixat om man har en skrivare hemma.

• HomerSimpson

Vi gav våra gäster fri mat och dryck och en sjuhelvetes kanonfest. Det fick räcka.

• Avalon75

Om man nu ska ha favours, så gör något vettigt (i mitt tycke då) och ge gästerna en välgörenhetsgåva:

Rosa bandet - bröstcancer - Bröstcancerfonden
    Röda bandet - AIDS - Stiftelsen Läkare mot AIDS Forskningsfond
    Vita bandet - våld mot kvinnor - Unifem
    Gröna bandet - kvinnor med gynekologisk cancer - Gynsams
    Blå bandet - prostatacancer - Prostatacancerförbundet
    Lila bandet - trafficking - Soroptimisterna och Samverkan Mot Trafficking
    Guld bandet - barncancer - Barncancerfonden
    Gula bandet - cancer generellt - Cancerfonden
    Grå bandet - barnarbete - Rädda Barnen
    Turkosa bandet - neurologisk forskning - NHR (Neurologiskt Handikappades Riskförbund)
    Änglarosetten - spädbarnsdöd - Spädbarnsfonden
    Pusselbit - autism - Stiftelsen Autism

• evst

*hejar*

Avalon75 skrev 2009-09-02 18:07:48 följande:
    Om man nu ska ha favours, så gör något vettigt (i mitt tycke då) och ge gästerna en välgörenhetsgåva:Rosa bandet - bröstcancer - BröstcancerfondenRöda bandet - AIDS - Stiftelsen Läkare mot AIDS ForskningsfondVita bandet - våld mot kvinnor - UnifemGröna bandet - kvinnor med gynekologisk cancer - GynsamsBlå bandet - prostatacancer - Prostatacancerförbundet Lila bandet - trafficking - Soroptimisterna och Samverkan Mot TraffickingGuld bandet - barncancer - BarncancerfondenGula bandet - cancer generellt - Cancerfonden Grå bandet - barnarbete - Rädda Barnen Turkosa bandet - neurologisk forskning - NHR (Neurologiskt Handikappades Riskförbund) Änglarosetten - spädbarnsdöd - SpädbarnsfondenPusselbit - autism - Stiftelsen Autism
  • BlomAnna
    Om man nu ska ha favours, så gör något vettigt (i mitt tycke då) och ge gästerna en välgörenhetsgåva:Rosa bandet - bröstcancer - BröstcancerfondenRöda bandet - AIDS - Stiftelsen Läkare mot AIDS ForskningsfondVita bandet - våld mot kvinnor - UnifemGröna bandet - kvinnor med gynekologisk cancer - GynsamsBlå bandet - prostatacancer - Prostatacancerförbundet Lila bandet - trafficking - Soroptimisterna och Samverkan Mot TraffickingGuld bandet - barncancer - BarncancerfondenGula bandet - cancer generellt - Cancerfonden Grå bandet - barnarbete - Rädda Barnen Turkosa bandet - neurologisk forskning - NHR (Neurologiskt Handikappades Riskförbund) Änglarosetten - spädbarnsdöd - SpädbarnsfondenPusselbit - autism - Stiftelsen Autism
    Det skulle jag uppsaktta om jag var gäst och brudparet absolut vill ge gästerna något...
  • Humlan66

Vi klurar just på det där och tycker väl att varför köpa en dyr fin ask och bara lägga en liten chokladbit och sedan kastas asken bort.

Nä då vill vi hellre ge en annan gåva och funderar på en påse minibadsalt i samma färg som vårat färgtema från Björk& berries där dom BARA har naturligt innehåll i deras varor. Alltså MYCKET frukt eller bär som vi ger till alla damer och herrarna har vi inte kommit på ännu. Klart att den lilla chokladbiten kan få komma men ändå på ett hörn

• Dalkulla79

det var en bra gåva.. tål att tänkas på.

Humlan66 skrev 2009-09-02 22:28:47 följande:
    Vi klurar just på det där och tycker väl att varför köpa en dyr fin ask och bara lägga en liten chokladbit och sedan kastas asken bort.Nä då vill vi hellre ge en annan gåva och funderar på en påse minibadsalt i samma färg som vårat färgtema från Björk& berries där dom BARA har naturligt innehåll i deras varor. Alltså MYCKET frukt eller bär som vi ger till alla damer och herrarna har vi inte kommit på ännu. Klart att den lilla chokladbiten kan få komma men ändå på ett hörn
  • Hjartafró

Varför ska man ge gästerna presenter?

• Bluebride

jag funderar på en tvål som är formad som en snäcka, för det ingår i vårt tema. tar ingen hem sin gör det inte så mycket

• Chrisse och Jonas

Vi hade små askar med rosa skumhjärtan, mintchoklad pastill och små mini chokladhjärtan i.. och så en liten pappersrulle med ett citat på.. vi hade inte detta för att vi tyckte gästerna skulle få en present.. tycker som andra att festen är nog.. utan för att det helt enkelt var en del av dukning och dekorationen.. tyckte det var fint helt enkelt och bara en gullig detalj. Helt ok att gästerna åt godiset och slängde lådan. Fast många tog hem sina för de tyckte de var så fina.

• Nordiskbrud

Jag håller absolut med!
    (Även om listan brister i många avseenden eftersom tex vare sig barncancerfonden eller "vanliga" cancerfonden har något med dessa band att göra. Blå Bandet "även" eller främst handlar om nykterhet mm).

• Dalkulla79

ja vi tänkte oss den sk presenten som dekoration helt enkelt, inget märkvärdigt.

• Dalkulla79

ja jag har sett dessa och funderar faktiskt på det.. Tack!

b2b09 skrev 2009-09-04 08:04:30 följande:
    Vi hade små askar med chokladhjärtan i till gästerna (fungerade även som bordsplacering) och trots att det var varmt och soligt så smälte inte chokladen. www.myheart.se/brollop-och-fest/243-chokladhj...Superfina och goda! De var väldigt uppskattade bland gästerna!
Svar på tråden vad kan man ge gästerna i present?