• Tjena

Kostar det?

Stämmer det att det kostar pengar att gifta sig i en annan kommun än den man bor i? Enligt BTs budgetgrej så ska det kosta 1800 kr! Jag trodde det var gratis överallt i Sverige.

• Svar på tråden Kostar det?
  • Alexxxi

Det trodde jag med... Ser ingen anledning till varför det skulle kosta. Är det för att man inte tillhör nån speciell församling i den andra staden eller?

• Tjena

Jag vet inte... det bara stod där...
    Man betalar ju ändå kyrkoskatt, då borde man få gifta sig var man vill!!

• Kjell Präst

Under förutsättning att minst en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan ska det normalt inte kosta någonting att gifta sig i en annan församling än hemförsamlingen.

• Alexxxi

Tänkte väl!

Kjell Präst skrev 2009-09-02 15:04:28 följande:

Under förutsättning att minst en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan ska det normalt inte kosta någonting att gifta sig i en annan församling än hemförsamlingen.
  • Svanboet

Jag tänkte givetvis direkt på borgelig vigsel... eftersom ts skrev kommun och inte församling. Jag vet däremot inte om det kostar då heller.

• solros79

Vi bor i Stockholm men ska gifta oss i Skåne och vi har då inte behövt betala något. Som någon annan skrev, det enda "kravet" är att en av er är med i Svenska kyrkan.

• Tjena

Sorry menar såklart församling och vi är båda med i svenska kyrkan.
    Ja jag tyckte det lät konstigt att man ska behöva betala. Dottern döptes i den församling vi ska vigas i och det var gratis ...

• Jvö

Vi bor i umeå men ska gifta oss i luleå. Dom sa att det skulle kosta eftersom vi inte tillhörde den församlingen, men vi har både tillhört den församling så vi slapp betala.
    Så enligt dom kostar det 1500 kr.

• Tjena

Okej då får man helt enkelt kolla upp vad som gäller i församlingen vi tänkt oss.

• Tjena

Nu har jag mailat den församlingen, får se vad de säger...

• Kjell Präst
    Jvö skrev 2009-09-02 15:31:12 följande:
    Vi bor i umeå men ska gifta oss i luleå. Dom sa att det skulle kosta eftersom vi inte tillhörde den församlingen, men vi har både tillhört den församling så vi slapp betala. Så enligt dom kostar det 1500 kr.
    Jag har hört (här på BT)att det finns undantag, vet dock inte vad detta beror på. Grundregeln är ändå att det ska vara gratis att gifta sig i Svenska kyrkan, även om man inte tillhör den församling där man vigs.
  • Tjena

Jag har fått svar nu och det är i allafall gratis där.

• Alexxxi

Så skönt, hehe =) Det sista man vill är att lägga ut onödiga pengar

Tjena skrev 2009-09-02 15:54:15 följande:
    Jag har fått svar nu och det är i allafall gratis där.
  • Jeez

Man ska inte lita på allt som står på internet (och BT behöver kanske uppdatera sin info eller tydliggöra den om den är specifik för borgerlig vigsel eller nåt)

• Jeez

Så vitt jag vet finns inga undantag mellan församlingar i Svenska kyrkan, men vi ju ibland slarviga med att prata samfund. Och dessutom finns det kyrkor som inte tillhör församlingar utan är "privata" och därför tar ut hyra men där man får med sig präst från församlingen man bor i eller som den geografiskt ligger i.

Jag har fö mejlat supporten och bett dem förtydliga i budgetverktyget

• Tjena

Vad bra att du gjort det!

Både min församling och den vi ska vigas i tillhör Lunds stift så de hör ju ihop så sätt. Men hon skrev att det är gratis i hela landet.

Min bror gifte sig borgerligt i en annan kommun, även det gratis.

• X50S

När det gäller borgeliga vigslar så väljer respektive kommun själva vad de ska ta betalt. Där vi gifte oss kostade det 1000,- oavsett om vi var boende i kommunen eller inte.

Svar på tråden Kostar det?