Florister se hit! Hydrangeas i buketten?
Tänkte ha hydrangeas i buketten för den där romantiska känslan tillsammans med nejlikor och rosor. Är det en dyr blomma? Vad jag har förståt finns den året om i princip.
Tänkte ha hydrangeas i buketten för den där romantiska känslan tillsammans med nejlikor och rosor. Är det en dyr blomma? Vad jag har förståt finns den året om i princip.
Puffar
det är olika från ställe till ställe vart dom köper in blommorna ifrån. En sådan här blomma räcker ju till ganska stor del av en bukett när man ska blanda det med dessa andra blommor. Ett tips är ju att ringa tillen florist i närheten av dig och helt oskyldigt fråga om dom har lätt att få tag på dom och vad dom kostar.
Hydrangea heter Hortensia på svenska. Jag gifter mig nästa vecka och ska ha en stjälk hortensia som grund i buketten, så då finns den iaf. En stjälk kan kosta mellan 50-100 kr nu, men med tanke på att de är så stora behöver man inte alls många, så det behöver inte bli dyrt.
i butiken jag jobbar i så rekomenderar vi att man köper en krukväxt och nallar blommorna från den. då är de oftast inte lika sladdriga och oftast mer hållbara än de som anländer i butiken som snittblomma. Eftersom du ska andra blommor i buketten skulle jag rekommendera att du itne har så stora hortensia för att det blir svårt form-mässigt då det är stor risk att hortensian "tar över" så man knappt ser de andra.
Visst kostar Hortensian en del, åtminstone om man köper A-kvalité av grossisten. Men den är ju som flera andra redan sagt å andra sidan STOR, så det behöver absolut inte bli en dyr bukett. I synnerhet inte ihop med nejlikor och rosor.
Låt en florist binda den åt dig, så formen blir fin.
De stora fina som finns som snittblomma är helt fantastiskt vackra och dyra typp 100-150 kr men som någon sa tidigare räcker det med en!!! Men jag tycker de lite dyrare på snitt är finare än att använda från kruka!
Så sent som idag band jag en bukett av en hortensia, två rosor, lite brudslöja och grönt. Och den kunde bra funka som brudbukett... Gissa priset? 22?! (typ 200 kr). Så en kvist räcker nog bra till :)