Inlägg från: baralillajag |Visa alla inlägg
  • baralillajag

Betala för borglig VF??

Från första början hade vi tänkt bli vigda utav min pappa. Men efter den 1 maj så ändrades lagen och han är inte längre vigselförättare. Okej ja efter en del tappra försök och en del sura miner så fick jag ringa till vår kommun och boka en VF. Fick namnet på en, som sen avbokade utan min vetskap. Fick sen en annan. Och idag ringde kommunen och ville kolla lite detaljer med oss och även meddela att VF vill ha ersättning för resor. Hon bor tydligen i en annan kommun men jobbar i vår kommun, så hon vill ha 300kr i reseersättning. Hon måste köra totalt 10 mil. Vilket max kostar 200kr men ändå. Är det någon mer som har behövt betala sin VF? Jag kanske är extra känslig eftersom min plan att bli vigd av min pappa gick i stöpet.

• Svar på tråden Betala för borglig VF??
  • baralillajag

Ja det menar också att vi borde betala reseersättning från hennes arbetsplats, dvs 500m då istället, vi har ju ändå bokat henne ifrån kommunen. Men det jag tycker är konstigt är att vi ska betala henne i ett kuvert direkt efter vigseln vilket betyder "svarta" pengar rakt ner i fickan. Känns lite konstigt tycker jag. Att det går till så..

• baralillajag

Tack för era svar. Jag fick som jag tidigare skrev en VF från kommunen men sen var han tvungen att avboka. Då fanns det bara hon kvar. Hon jobbar i kommunen men bor i en annan. Men tycker det känns så konstigt att betala henne för att hon ska köra till sitt jobb. Det är ingen som betalar mig för att köra till mitt jobb. Hon har ju valt att vara VF i en annan kommun dvs hennes val att pendla. Nu är det ju bara tre veckor kvar tills vigseln och känner därför att det kan vara lite svårt att begära en annan närmre VF. Men ska helt klart ifrågasätta detta när jag träffar henne på tors för att gå igenom planeringen.

Jag förstår inte varför inte rådmän inte får lov att viga länge. Hade varit mycket lättare om min egen pappa hade gjort det.. Mycket mysigare men för den delen..

• baralillajag

Ja hon gör det på sin lediga dag, men jag menar ändå att jag inte ska behöva betala ska hon få ersättning är det från länsstyrelsen. Inte "svarta" pengar rakt ner i fickan..

• baralillajag

Ja det var just det vi reagerade på. Vi har ju valt en från vår kommun sen vart hon bor har vi inte med att göra. Hon jobbar i vår kommun och därmed bör hon utgå därifrån. Känns ännu mer olustigt att ingen annan har råkat ut för detta..

BlomAnna skrev 2009-09-05 21:27:14 följande:
    Låter kosntigt att ni måste bbetala för att VF bor i en annan kommun. Jobbar hon/han i er kommun borde det väl vara det denne utgår från?!
Svar på tråden Betala för borglig VF??