• flizz

Blir det problem?

Hej,
    undrar en liten sak angående namnbyte.
    Det tar ju ett litet tag innan man får sitt nya efternamn, men hur blir det med passet?
    Jag vet att det inte hinner ändras innan man far
    (vill fara 2-3 dagar efter bröllopet)
    Men om man ska vara borta ett tag ca 3-4 veckor,
    hur blir det då med hemresan?

Eftersom USA är ett hett alternativ och jag vet att dom är extremt hårda så vill jag ju absolut inte bli stående på flygplatsen.

Nån som vet nått?

• Svar på tråden Blir det problem?
  • BlomAnna

Bäst är nog att ringa polisen eller skatteverket och fråga.

• flizz

ja jag får nog ta att göra de =)

• BlomAnna

Bäst att fråga de som vet bäst så att säga

• kullaberg

Har lite samma "problem". Funderar oxå på USA men vill ju inte stå där och sen inte komma hem...
    Men man kan inte helt enkelt vänta med att skicka in papperna till man har kommit hem då? Och åka på sitt gamla pass och sen ta tag i allt när man kommer hem? Eller det registreras ändå nånstans? Jag har verkligen ingen koll..

• flizz

jag vet inte heller och som sagt i USA vill man inte bli ifrågasatt för då kan man bli sittandes några timmar, när jag var där sist blev dom väldigt konfunderade eftersom jag var tvungen gå själv i kön för man skulle ställa sig familjevis och jag var där med min m2b:s familj.
    Då blev det rätt många frågor.

• HomerSimpson

Oroa dig inte. Hem kommer man garanterat från USA... Värre är väl att åka dit på felaktiga uppgifter.

Men som det har nämnts tidigare på forumet, så länge pass, biljetter och alla andra resehandlingar är i rätt namn så är det inget problem.

• Igia

Se bara till att passet är giltigt tror det är minst 3 månader från det att man kommer hem när man åker till USA...

• elsi

giltigt (för usa)Pass och biljett i samma namn. Ditt "gamla" namn som ogift, det är säkrast. ha varit gift i 4 månader och först nu hålla jag på bytar kort pass id mm.
    hämta ut bevis att ni är gifta, typ id för bankärende, och folkbokföring samt pappret om namn ändring från skatteverket. Ta kopia ha de med dig på resan i fall att...

• mittid

Man har sex månader på sig att byta pass/id-handlingar efter vigsel. Biljett skall beställas i gamla namnet så att det stämmer med passet. Det är inte du som skickar in papper för namnbyte utan vigselförättaren gör det efter vigseln, så det styr man inte över själv. Observera det någon skrev ovan, att passet skall ha giltighetstid på x månader kvar när man reser tillbaka, de kan vara bra att kolla upp.

• HomerSimpson

Passet behöver inte alls vara giltligt längre än din resa.

Enligt amerikanska ambassaden:

The passport only has to be valid for the duration of your stay in the U.S., with the exceptions of passports from Andorra, Brunei, and San Marino. Passports from these three countries must be valid for six months after you leave the U.S.

• flizz

men jag vet att till vissa ställen måste passet vara gilitigt en tid efteråt så det är inga problem var bara det här med namnet jag tänkte på =)

Svar på tråden Blir det problem?